Kemi

Alkoholer

19. april 2014 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har en opgave som jeg ikke helt kan forstå-prøvet selv at finde svaret, men det går ikke helt så godt.

Opgaven lyder :

Som omtalt i teksten afleder man en alkohol af en alkan ved at udskifte et H-atom med en OH-gruppe. Vi ser kun på alkoholer, som indeholder en enkelt OH-gruppe.

Hvor mange alkoholer kan man aflede af propan?

Hvad menes der overhovedet med spørgsmålet???og hvordan kan jeg finde svaret på det.

Mange tak for  jeres svar:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. april 2014 af mathon

Af propan kan der afledes to forskellige alkoholer.

                  propran-1-ol

                                          C - C - CH2-OH

                  propran-2-ol

                                          C - CHOH - C


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. april 2014 af khol (Slettet)

Propan er en alkan. Når du udskifter et H-atom med en enkelt OH-gruppe dannes der en alkohol:

CH3CH2CH3 + OH → CH3CH2CH2OH (primær) eller CH3CHOHCH(sekundær)

Det overskydende H er udeladt og det ovenstående skal ikke betragtes som en reaktion.


Svar #3
20. april 2014 af HFNU (Slettet)

Mange tak vil lige spørger hvis man ikke kan huske ar det de primær alkoholer er sammensat på den her måde: CH3CH2CH3 hvad kan man så gøre ?? Tak igen ;)

Brugbart svar (0)

Svar #4
21. april 2014 af khol (Slettet)

CH3CH2CH2OH er en primær alkohol (propan-1-ol) - CH3CH2CH3 er propan.

Primære alkoholer har OH-gruppen bundet til et terminalt C-atom

http://2n2012-organisk.wikispaces.com/file/view/alefocs.png/308187996/alefocs.png


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. april 2014 af mathon

et r for meget i
                               propran-1-ol  og  propran-2-ol   --->   propan-1-ol  og  propan-2-ol


Svar #6
21. april 2014 af HFNU (Slettet)

Ok Tak for det ... Men selvom jeg har prøvet at finde forskellen mellem primær og sekundær alkoholer, forstår jeg det desværre ikke endnu ;( .propan går ikke ind under primær alkoholer så?

Brugbart svar (0)

Svar #7
21. april 2014 af khol (Slettet)

En alkohol skal indeholde en OH-gruppe - det indeholder propan ikke. Det er jo netop placeringen af OH-gruppen der afgør om det er en primær, sekundær eller tertiær alkhol.


Svar #8
21. april 2014 af HFNU (Slettet)

Ok hvordan skal OH gruppen placeres for at det er en primær ? Og hvordan skal den placeres hvis det er en sekundær alkohol? ...

Brugbart svar (0)

Svar #9
21. april 2014 af khol (Slettet)

Kig de ovenstående svar igennem


Svar #10
21. april 2014 af HFNU (Slettet)

Jeg har fået et svar på at primær alkoholer har OH gruppen bundet til et terminal c -atom., men desværre tror jeg ikke jeg forstår hvad der menes med det?:( har ligget på linket også

Svar #11
21. april 2014 af HFNU (Slettet)

Betyder det at når det er en primær alkohol er det et c-atom som er bundet til en OH gruppe? når det er sekundær alkohol er det OH-gruppen bundet til to c-atomer, når det er teritær er OH-gruppen bundet til tre c-atmomer?


Brugbart svar (0)

Svar #12
21. april 2014 af khol (Slettet)


Svar #13
21. april 2014 af HFNU (Slettet)

:) tak for linket...jeg ved ikke om jeg forstår det nu;(

Primær alkoholer, står der at OH-gruppen er bundet til højest et andet c -atom, dvs strukturen CH2OH

Men strukturen viser kun et C-atom? ikke men der står at den kan være bundet til et andet c-atom det vil sige at der godt må være 2 c-atomer??hvorfor så CH2 det er jo to hydrogen ikke og kun et C-atom.

Prøver virkelig at forstå det ...men tror bare det er lidt svært for mig det her


Brugbart svar (0)

Svar #14
21. april 2014 af khol (Slettet)

Det er nok lettere hvis du ser det afbildet

http://www.denstoredanske.dk/@api/deki/files/532/=244333.801.png?size=webview

1-propanol (samme som propan-1-ol) er en primær alkohol, hvor OH-gruppen er bundet til et endestillet C-atom (også kaldet terminalt). Dette C-atom er kun bundet til ét andet C-atom, da det befinder sig for enden af en carbonkæde.

2-propanol (samme som propan-2-ol) er en sekundær alkohol, hvor OH-gruppen er bundet til ét C-atom. Dette C-atom er bundet til to andre C-atomer, da det befinder sig inde i en carbonkæde.

Håber det giver mening denne gang


Skriv et svar til: Alkoholer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.