Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Forskellen på Porters 5 Forces og Porters brancheanalyse?

02. juni 2014 af Kanduhjælpemig (Slettet) - Niveau: C-niveau

Er der nogle af jer der kan forklare mig, hvad forskellen på Porters Five Forces og Porters Brancheanalyse er. Min lærer siger, at det er det samme, men så vidt jeg kan se, handler 5 forces om at analysere virksomheden inde i branchen, hvorimod brancheanalysen handler om at analysere branchen, og ikke de enkelte virksomheder.

Det synes jeg jo lyder som 2 vidt forskellige analyser, men det er det åbenbart ikke. Er der nogle der kan forklare mig det, det vil være en kæmpe hjælp :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juni 2014 af Houdini1955 (Slettet)

Porters Five Forces eller "Porters Brancheanalyse" (det er det samme) handler om at analysere, hvor attraktivt det er at være (for en virksomhed) i en given branche (f.eks. vindmølleproduktion). Dette analyseres ud fra de fem "forces" : Leverandørernes forhandlingsstyrke, Aftagernes (kundernes) forhandlings-styrke,Truslen fra potentielle nye indtrængere, Truslen fra substituerende produkter og Rivalisering i branchen. Det er således branchen det er genstand for analysen.

Som et eksempel på en meget attraktiv branche kan nævnes medicinalindustrien (medicinproduktion) med virksomheder som Novo Nordisk og Coloplast. Som et eksempel på en ikke særlig attraktiv branche kan man nævne flyselskaber med SAS, Ryanair og Norwegian. At f.eks. Coloplast tjener "styrtende" med penge kan ikke overraske. Men man kan også tjene penge, selv om man er i en ikke så attraktiv branche, man skal "bare" være bedre end konkurrenterne.


Svar #2
05. juni 2014 af Kanduhjælpemig (Slettet)

Mange tak for svaret :)


Skriv et svar til: Forskellen på Porters 5 Forces og Porters brancheanalyse?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.