Fysik

Energisætningen

24. juni 2014 af milla1994 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej jeg sidder og roder med Energisætninngen men der er noget jeg ikke helt forstår og jeg tænkte om der var nogle der kunne forklare det for mig

Et systems energiindhold E ændres gennem tilførsel af det makroskopiske arbejde A og varmen Q.

DeltaE=Q+A

Arbejdet og varmen er positive, hvis systemet derved tilføres energi. Er størrelserne negative udfører systemet et arbejde på henholdsvis afgiver varme til omgivelserne.

det nederste her syntes jeg ikke giver mening?


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. juni 2014 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Tænk på, at ΔE betyder tilvæksten i E. E vokser (ΔE er positiv), når der bliver tilført noget varme eller arbejde til systemet,  og E aftager (ΔE er negativ), når der kommer varme eller arbejde ud af systemet. Når man skriver energisætningen som

ΔE = Q + A

har man altså valgt at regne Q og A positive, når de går ind i systemet. (Mange lærebøger skriver ligningen som ΔE = Q - A, hvor man altså regner arbejdet positivt, når det går ud af systemet. Dette er meget naturligt at gøre, når man har med motorer og kraftværker at gøre, da disse udfører er arbejde på omgivelserne.)

Lad os tage et eksempel. Vi har en gas i en cylinder med et stempel. Vi udfører så en række processer:

1. Vi varmer gassen op ved at tilføre 240 J.

2. Vi komprimerer gassen ved at trykke stemplet et stykke ind. Vi udfører herved arbejdet 350 J.

3. Vi lader gassen køle af. Herved afgiver gassen 205 J.

4. Vi lader gassen udvide sig ved at trække stemplet ud. Herved udfører gassen arbejdet 140 J på omgivelserne.

Energisætningen for processerne giver så:

1. ΔE = Q + A = +240J + 0J = 240J

2. ΔE = Q + A = 0J + 350J = 350J

3. ΔE = Q + A = -205J + 0J = -205J

4. ΔE = Q + A = 0J - 140J = -140J


Skriv et svar til: Energisætningen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.