Dansk

Side 2 - Hvor ligger trykket i "primær"?

Brugbart svar (0)

Svar #21
01. august 2014 af hesch (Slettet)

#19:  Jeg er enig med dig i, at trykket kan ligge begge steder, men hæfter mig ved, iflg. ordbog DDO, at udtalen: 'primær anvendes, hvor man vil fremhæve modsætningen til noget andet ( sekundær ).

Mit eksempel:  Husk nu, at netspændingen skal tilsluttes 'primærsiden af transformatoren.

( ad #3, #5 ).

Men hvor stammer din forklaring fra ?   ( kilde ).


Brugbart svar (0)

Svar #22
01. august 2014 af Stygotius

Din skelnen er præcis den jeg selv har fremhævet i #4 og i #20.

I øvrigt er DDO ikke normgivende for noget som helst. Der registrerer man bare alt hvad man engang har hørt en bydreng mumle på et gadehjørne, -uanset om det er dansk eller ej.

Derfor optræder sådanne absurditeter som "bjørnetjeneste" - "forfordele" og  "patetisk" med vanvittige betydninger. 


Brugbart svar (0)

Svar #23
01. august 2014 af hesch (Slettet)

#22:  I #4 skriver du præcist:

I ørigt vil jeg godt præsenteres for den dansker der siger " 'primærspole".

Så min skelnen er ikke præcist den, du har fremhævet i #4.

Må jeg have mig frabedt.


Brugbart svar (0)

Svar #24
01. august 2014 af Stygotius

Jo, det er den faktisk. Jeg siger netop at man kan lægge trykket på et unormalt sted når man vil fremhæve en kontrast til et lignende ord som f.eks. i "national" vs. "international".

Det er helt analogt til  'primær vs. pri'mær. 


Brugbart svar (1)

Svar #25
01. august 2014 af hesch (Slettet)

#24: Men når du i #4 har skrevet:

I ørigt vil jeg godt præsenteres for den dansker der siger " 'primærspole". Det bliver nok mere end svært at finde  nogen.

. . . så betyder det jo, at ingen danskere ( som du kender, incl. dig selv ), siger 'primærspole.

Nu skriver du, i bl.a. #24, at man godt kan lægge trykket sådan, for at fremhæve en kontrast ( modsætning ).

Du modsiger dig selv, og du er svær at tage alvorligt.


Brugbart svar (0)

Svar #26
01. august 2014 af Stygotius

Nej, jeg modsiger skam ikke mig selv.

Det er da rigtigt at hverken jeg selv eller nogen jeg kende, siger " 'primærspole".

Jeg siger jo netop at tryk på den første stavelse i "primær" er unormalt, men kan bruges til at fremhæve en kontrast til et lignende ord med. Altså er der her ikke tale om en normal eller almindelig udtale. Der er ingen modsigelse i det. Den slags har man i flere sprog, herunder dansk.

Hvis nogen ikke har hørt hvad man sagde,kan man f.eks. sige "Jeg sagde 'erkende. ikke 'bekende"..

Ingen vil vel af den grund hævde at ordet "erkende" eller "bekende" normalt udtales med tryk på den første stavelse.

Hvad du vil tage alvorligt, er dit eget problem,   - -lige som du selv er ansvarlig for din sprogbrug.


Brugbart svar (0)

Svar #27
15. august 2014 af Stats

Det er godt nok et stykke tid siden denne debat kom frem... MEN!!!

Man kan ikke definere helt præcist hvad der er Godt Dansk (nogen prøver).

Vores sprog har udviklet sig sådan: Indoeuropæisk sprog -> Germansk sprog -> Nordgermansk sprog -> Øst germansk sprog -> (Dansk, Svensk)... En geografisk opdeling vil føre videre til accent. (Jysk, Sjællandsk, Lollike, Falstring, Københavnsk, Rigsdansk osv.) En fra Jylland siger sort på en anden måde end fra sjælland.. Der findes ikke en klar definition af hvad der er mest korrekt.

Jeg ville personligt også selv sige 'primær og ikke pri'mær.

Hvis man vil forstå hvorfor en ordbog skriver 'primær i stedet for pri'mær, så ligger det i, at (de arbejdende) hører på hvad folk i almindelighed udtaler orderne. Dette kan være svært at vurdere (antag at du laver en stikprøve, som gerne skulle fortælle om hele Danmark, og du desværre har været uheldig, og har ramt 80%, som lever i KBH, så ville man ikke kunne anvende stikprøven til at fortælle om situationen i hele Danmark), og dermed kan der være en hvis usikkerhed i ordbogens henvisning til udtalelsen.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #28
15. august 2014 af Stats

Det samme sker med ord ligesom: Fuck, sgu, kræftedme osv. Når ordene er brugt tilstrækkelig meget i almindelighed i det danske sprog, kommer ordet i ordbogen. (kender ikke præcist de eksakte kriterier, for hvornår de skal i ordbogen)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #29
15. august 2014 af Stats

I øvrigt, i 1948 fik mange såret deres lokalpatriotiske følelser, da vi gik fra aa til å. Man tog å'et fra svenskerne/nordmænd. (gæt hvorfor man blev sur over å'et (Hint: se årstal)).

Så hvad er godt dansk? Skal vi stadig skrive: "jeg saa en aa, der løb igennem en by", og skal vi så også skrive navneord med stort igen, samt alle de andre gamle regler for stavning?

Man kan enten gå:    Østgermansk <-- Nu(og ikke rykke sig sprogligt) --> det nye danske

- - -

Mvh Dennis Svensson


Forrige 1 2 Næste

Skriv et svar til: Hvor ligger trykket i "primær"?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.