Samfundsfag

Råd til samf B

08. juli 2014 af Narkcab - Niveau: B-niveau

Jeg afslutter min samfundsfag B den kommende skole år. Indtil videre har jeg 7 i min standpunkt, jeg vil meget gerne udvikle min karkatere til et 12 tal? 

Nogen der har en god kendskab til vedrørende eller kan komme med gode råd?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Samf. er et meget unikt fag, da der ikke er nogen egentlig "facit liste" til faget. Dvs. der er ikke et rigtigt eller forkert svar.

Nøglen til at få gode karakterer for mit vedkommende i samfundsfag var først og fremmest ar være opdateret med, hvad der sker i samfundet. Derfor vil jeg anbefalde dig at holde dig opdateret ved f.eks. at læse nyheder baåde indrigs- og udrigspolitisk. 

Dernæst var det at have forståelse for  f.eks. ideologier og hvordan et samfund opbygget. Hvis du f.eks. ved noget om BNP og økonomi vil det være en stor hjælp, når diskussionerne, som man typisk har i klassen kommer frem.

Dette bringer mig til min sidste punkt. Mange siger, at samfundsfag er "bare at snakke".  Og det er også vigtigt at du rent faktisk siger noget i timerne. Men det er meget vigtigt, at du har samfundsvidenskablige argumenter for dine påstande, når du siger noget i timerne. 

Hvis et emne som f.eks. "skal økonomer og andre højtuddannede have mere i løn" kunne du f.eks. komme med argumentet, "at det skal de, da en højere løn gir' en incitament for folk til at uddanne sig mere og mere, hvilket er godt for økonomien, da vores BNP vil vokse". Eller "dette vil jeg ikke mene, da der ikke må være stor rigdom ulighed i et land som Danmark, eftersom dette vil skade den sociale mobilitet i landet". 

Kan du se, at jeg argumenterer både for og imod, men at begge svar virker overbevisende på dig, da jeg bruger samfundsvidenskablig teori og observationer til at bakke min(e) påstande op? Det er denne fremgang, du skal have til tingene i timerne -- lærerne elsker det!  

For at opsumere, så hedder den: hold dig opdateret med verden omkring dig (BT, Wall St. Journal, The Economist), husk at sige noget i timerne hver time, og husk, at det du siger skal du bagge op med samfundsvidenskablige observationer eller teori. Her kan alt fra HDI index og til BNP bruges. Hvis du gør dette skulle alt nok gå som smurt. Det gjorde det for mig ihvertfald.

Håber dette hjælper lidt - sig til, hvis der er mere! :-) 

Bard 


Svar #2
08. juli 2014 af Narkcab

Virkelige tusind tak for dine ord. Det hjalp meget! :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

O.K. det er godt at høre -- selv tak! :-)


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. august 2014 af 123434

(1) Ha styr over alle emnerne. Yderligere viden er også godt

(2) Læs samfundsfagsbøger og se TV-avisen.


Skriv et svar til: Råd til samf B

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.