Matematik

Vektor - Bevis

17. juli 2014 af swampendk (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg sidder fast med det her bevis

Det jeg ikke helt forstår er hvordan man kommer fra det jeg har markeret med rødt over til det jeg har markeret med grønt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. juli 2014 af Eksperimentalfysikeren

Man ganger den venstre parentes ind i den højre. For ikke at få problemer med det minus, der står lige før den røde boks, sætter man en parentes om hele indholdet af den grønne boks.
 


Svar #2
17. juli 2014 af swampendk (Slettet)

Men hvor kommer ((a-b)*a-(a-b)*b

Altså hvor kommer det a og b jeg har markeret med fed fra?


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. juli 2014 af Eksperimentalfysikeren

Det er dem, der står i den højre parentes.


Svar #4
17. juli 2014 af swampendk (Slettet)

Det førstår jeg ikke helt :/
Dem i den højre parantes står vel inde in den højre parantes`?


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#3: Det er ikke det, han mener. 

swampendk: Det ser ud til, at de fremkommer ved, at du ganger den ene parrentes med a og den anden med b. Dette vil så eliminere udtrykket. Ringer dette nogle klokker?

(a-b)^2=(a-b)(a-b)=(a^2-ab-ab-b^2)=a^2-b^2-2ab

Altså du anvender denne regl for at du ikke skal have et gange tegn mellem de to parrenteser. Men vil ikke mene, at det er et trin, du skal bruge. Du kan jo bare bruge reglen for en kvadratet på en toledet størelse til at springe det trin, du viser over.  


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. juli 2014 af peter lind

Der er bare ganget ud som man også gør med reelle tal. De regneregler der bruges er identiske. Du kan for eks. bruge reglen om produktet af en toleddet størrelse

(a-b)(a-b) = (a-b)2 = a2+b2 -2a·b


Svar #7
17. juli 2014 af swampendk (Slettet)

#3:

Billedet er et screenshot fra det udlverede materiale, jeg har kun tilføjet lidt farver :)

Til en evt. eksamen vil jeg gerne gøre på den måde, som vores lærer gør det på, men hvis det stod til mig så havde jeg i stedet for det står i den grønne skrevet (a2-ba-ba+b2) for derefter at ophæve parantesen og skifte fortegn. så 2 fra tæller går ud med 2 fra nævneren og vektor a2 går ud med /a/og ligeledes med vektor b2 og /b/2  og til så kunne jeg springe et par trin over.

Men jeg jeg forstår bare ikke måden det er lagt an på i det her materiale. :)


Svar #8
17. juli 2014 af swampendk (Slettet)

#6 og #7 

Jeg var lige lidt for langsom med min sidste post.JEg forstår, mange tak begge to :)

#5 Der ringer nogle klokker.


Skriv et svar til: Vektor - Bevis

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.