Studievejledning

Hvilken bærbar foreslår I, der går på STX?

08. august 2014 af Brugernavn34 (Slettet)

Hej Studieportalen.
Da min bærbar er ved at være ret gammel, den er virkelig tyk og holder ikke på batteriet, har jeg taget beslutningen om at købe en ny. Spørgsmålet er, hvilken? Om et par dage tager jeg på efterskole, men efter efterskole skal jeg på gymnasie. Mit spørgsmål bliver til jer, gymnasieelever, hvilken bærbar er bedst at have på gymnasie? Jeg skal enten have en Lenovo(windows 8 styresystem) eller Macbook (apple styresystem). Er der eventuel nogle programmer den ene ikke kan tage og som er forventet på gymnasie, at ens bærbar skal kunne klare?
Hvis en universitetselev også læser dette, må hun/han selvfølgelig også svare på, hvad der ville være bedst at have med der.

Jeg vil bare ikke risikere at købe en bærbar til 10.000 og finde ud af, at der er programmer, som vi bruger i undervisningen, den ikke kan tage og være nødsaget til at finde min gamle skrotbunke frem igen.


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. august 2014 af ohwell (Slettet)

Det sikreste er jo Windows 8, da nogle programmer ikke virker på apple, med mindre du installerer Windows på den, men så er apple-følelsen jo væk... 

Ved du hvilke programmer du skal have senere?


Svar #2
08. august 2014 af Brugernavn34 (Slettet)

Nej, jeg ved desværre ikke, hvilke programmer jeg skal bruge.

Brugbart svar (1)

Svar #3
08. august 2014 af ohwell (Slettet)

Så vil jeg da råde dig til at tage Windows´en, da den også kan bruges på universitetet (hvis du nu får de programmer på det studie du vælger), og da du kan få mange flere funktioner for samme pris, end hvis du købte en apple :)

Jeg er ikke "Hater" af Apple (har selv en iPhone), men vil dog udpege at apple computere ikke er så fleksible :/ (og godt nok dyre :P) 

mvh


Svar #4
08. august 2014 af Brugernavn34 (Slettet)

Æv. Jeg har ellers fået et godt øje til macbook'en. Jeg må lige overveje det en ekstra gang. Tak for hjælpen.

Brugbart svar (0)

Svar #5
09. august 2014 af ohwell (Slettet)

selv tak da :)


Brugbart svar (1)

Svar #6
09. august 2014 af MaibritG

Mit bud er, at du køber en billigere Windows-PC, der kan bruges til studiebrug, og så lægge penge til side hver måned (hvis du kan det) til en MacBook når du skal på universitetet. Det afhænger naturligvis af hvilken retning/studie, du vælger på universitetet. Jeg har selv en bachelor i designkultur og økonomi (humaniora), hvor jeg udelukkende har brugt min MacBook PRO uden problemer, og det kommer jeg sikkert også til at gøre når jeg starter på min kandidat her til september.

Jeg brugte også min MacBook på HTX, der dels blev suppleret af en Windows-baseret PC og dels at jeg i den sidste ende installerede en Windows XP-partition gennem programmet Virtual Box. Computeren blev lidt langsommere, men det var fantastisk at smide den (dumme) Dell PC ud, så jeg forstår godt, at du er lidt hooked på en MacBook.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (1)

Svar #7
09. august 2014 af Savior123 (Slettet)

HP Envy 15 er også en god bærbar. Dog kræver det lidt tid til, at man vænner sig til window 8 system. Var meget glad for min MacBook Air og Pro men det vil være smart at købe windows pga. studie.


Svar #8
09. august 2014 af Brugernavn34 (Slettet)

Så det I siger, er, at det ville være bedst med Windows på gymnasie, men efter gym er Mac bedre?
Hm, det er et svært valg. Men tak for alt, I skiver. Jeg tager det med i mine overvejelser!

Brugbart svar (0)

Svar #9
09. august 2014 af Savior123 (Slettet)

Personligt vil jeg gå med en MacBook EFTER gymnaiset. Men i gymnasie tiden så er det relevant med en Windows 8 PC. BTW det kunne også være en god ide at købe en brugt pc over Dba.dk. Købte selv min Macbook Pro derfra. den havde aldrig været brugt, men vedkommende kunne ikke give den retur. På den sparede jeg godt og vel 3000kr ;)


Brugbart svar (0)

Svar #10
09. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Savior 123 a.k.a. hjælperfrahjernen:

Nu har du mange gange argumenteret for at MacBooks er bedst til folkeskolen, og så bør man skifte i gymnasiet, og så mener du at man ligesom bør skifte over til MacBook igen efter gymnasiet.

Ikke for at være efter dig, men jeg synes simpelthen du lukker så meget bullshit ud at det er heeelt vildt - i alle dine svar.

Kan du ikke prøve at komme med et argument for hvad du siger ?


Brugbart svar (0)

Svar #11
09. august 2014 af Savior123 (Slettet)

#10 nej det jeg siger er, at Windows 8 er relevant i gymnasietiden?? Jeg siger at hvis man efter de 3 år skal bruge en ny computer, så kan man gå med en MacBook. Da jeg gav mig selv som et eksempel så har jeg 2 macboon liggende men fik en Windows pc derefter. Windows bruger jeg i gymnasietiden og jeg kan derefter skifte over til Mac. Måske skulle du stoppe med at bullshitte huh?

Brugbart svar (0)

Svar #12
09. august 2014 af Savior123 (Slettet)

#10 jeg kan ikke gøre for at du ikke er god til at læse. Men Well der skal være nogen i samfundet det befinder sig i der "lave" Carsten!

Brugbart svar (0)

Svar #13
09. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Okay det er så en lettere omformulering, men hvorfor er det at du mener at Windows 8 er særligt relevant i gymnasiet ? 

Du har ikke selv gået i gymnaiset jo. Det har du skrevet mange gange i dine tråde.

Jeg bliver bare irriteret på dig fordi en Macbook kan spare folk i gymnasiet for rigtig, rigtig, rigtig, rigtig, rigtig, rigtig, rigtigt mange IT-problemer. Så det er forkert hvad du siger.


Brugbart svar (0)

Svar #14
09. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Og jeg forstår ikke hvorfor du altid prøver at lyde som én der har gået i gymnaiset og skal til at læse medicin. Det er virkelig underligt altså. Du giver folk så mange forkerte råd.


Brugbart svar (0)

Svar #15
09. august 2014 af ohwell (Slettet)

#14

Og jeg forstår ikke hvorfor du altid prøver at lyde som én der har gået i gymnaiset og skal til at læse medicin. Det er virkelig underligt altså. Du giver folk så mange forkerte råd.

Pretty much!


Brugbart svar (1)

Svar #16
09. august 2014 af SerAkrJun

Wow der er nogle ophidsede "hjælpere".... På mulernes hvor jeg går har vi OneNote og N-Spire der skal bruges til undervisningen. Her har der tidligere været problemer med Mac, men da en stor del af eleverne havde Apple-produkter, fik vi begge programmer "ordnet"(ved ikke hvad jeg skal kalde det...), så alle kunne bruge programmerne. Disse to programmer er hvad de fleste gymnasier, både STX og HF, bruger. Så jeg syntes at du egntlig skulle købe hvad der falder dig ind og hvad du synes passer bedste til dine ønsker:)


Brugbart svar (0)

Svar #17
09. august 2014 af Savior123 (Slettet)

#14 Jeg vil slet ikke diskutere så jeg giver dig fuldstændig ret, selvom mit svar til #0 er at gå med en Windows 8. Du har 100% ret Carsten og du er den alvidende ^^


Brugbart svar (0)

Svar #18
09. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Savior123 luk nu tak.


Skriv et svar til: Hvilken bærbar foreslår I, der går på STX?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.