Samfundsfag

identitet

18. august 2014 af karamillo (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hvad er forskellene mellem en individuel og en kollektiv identitet?


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. september 2014 af 123434

Kollektiv identitet

Kollektiv identitet=følelsen af at være i et stort fællesskab med andre mennesker. Følelsen af at tilhøre et nationalt, religiøs eller kulturelt fællesskab

Eksempler på kollektiv identitet kan f.eks.være "Jeg er tysker" eller "Jeg er kristen"

Kollektiv betyder fælles, dvs sammen med andre menneker

 jeg-identitet

 Vores jeg-identitet er vores følelse af at være den samme person hele tiden. Vi kan se en sammenhæng mellem vores fortid, nutid og fremtid og hvis vi ikke kan det, bliver vi højest sandsynligt forvirrede.

vi ved hvilke egenskaber, vi har. Men vi skal også kunne se, at vores egen selvopfattelse harmonerer med andre menneskers opfattelse af os. Ellers er vores selvbillede forvrænget.

Vores jeg-identitet handler om din følelse af, at du er virkelig dig selv


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. september 2014 af 123434

Personlig identitet

Særlige kendetegn og evner, som gør dig til den person, som du er. Den personlige identiet er, hvad vi vil opnå med vores liv. Den personlige identitet indeholder også vores opfattelse af verden.

Den personlige identitet er også egenskaber, adfærd, udseende, stemme, væremåde osv. (Alle de ting, man kan kende en person på)

Eksempler

Pia er dygtig i skolen, hun er sød over for børn, såvel voksne

Jeg opfatter verden som et ensomt og mørkt sted

Jeg går ind for, at flere unge skal bryde den sociale arv.

Jeg er tilhænger af.....(politiske holdninger kan også sige noget om vores personlighed)

Social identitet

Der visse egenskaber ved ens personligheder man prøver at fremhæve i samværet med andre mennesker. Social identitet er måden, vi ønsker, at andre mennesker skal opfatte vores personlige identitet på. Social identitet er også et slags fællesskab, hvor vi har følelsen af at have noget til fælles med andre mennesker. Hvis to mennesker begge kan lide rockmusik, deler de en social identitet. Hvis man har flere forskellige interesser/er med i flere forskellige grupper har man flere forskellie sociale identiteter.

Vi har som mennesker et behov for at passe ind i gruppen og dermed have en følelse af at høre til. Vi har indflydelse på, hvordan andre mennesker ser og opfatter os. F.x vores tøjstil og fritidsinteresser osv. kan give folk et fingerpeg om, hvem du er.

F-eks.

Jeg elsker musik og drama(her et fælleskab)


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. januar 2015 af lucky4eva

Heeey

Jeg har lige startet samfundsfag C og fik også dette spørgsmål ''Hvad er forskellene mellem en individuel og en kollektiv identitet?'' Jeg har stadig ikke kunne forstå præcis hvad er forskel mellem de to? har du fundet svar til den? Håber og høre fra dig :)


Skriv et svar til: identitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.