Kemi

Substitution af pentan og dichlor

19. august 2014 af Vafling (Slettet) - Niveau: B-niveau

Okay, jeg har virkelig brug for hjælp til den her.

Opgaven lyder: Pentan og dichlor reager med hinanden. Opskriv reaktionsligningen med stregformler og navngiv samtlige mulige produkter. Angiv reaktionstype.

Jeg har styr på reaktionstypen og på hvad stregformler er. Men det med at finde de samtlige mulige produkter kan jeg ikke helt finde ud af. Rekations ligningen må være noget i stil med:

C5H12+Cl2-->???? + HCL

eller er jeg helt galt på den og er C5H11Cl et muligt produkt? og er der flere mulige produkter??


Svar #1
19. august 2014 af Vafling (Slettet)

Kan det passe at produkterne foruden saltsyre kan være 1-chloropentane og 2-chloro-2 methylbutane ??


Svar #2
19. august 2014 af Vafling (Slettet)

#1

Kan det passe at produkterne foruden saltsyre kan være 1-chloropentane og 2-chloro-2 methylbutane ??

og 1-chloro-2,2-dimethylpropan og 1-chloro-3-methylbutan??

Jeg kan ikke selv finde flere nu :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. august 2014 af Heptan

Der kan ikke dannes butaner.

Derimod kan der dannes tre forskellige pentaner (hvis man ser bort fra spejlbilledisomeri)

Se https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=1235893 for en analog


Svar #4
19. august 2014 af Vafling (Slettet)

#3

Der kan ikke dannes butaner.

Derimod kan der dannes tre forskellige pentaner (hvis man ser bort fra spejlbilledisomeri)

Se https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=1235893 for en analog

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvorfor der ikke kan dannes butaner da de jo stadig hedder C5H11Cl


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. august 2014 af Heptan

#4 Det er derfor du skal lave stregformler

Pentan består af en femleddet C-kæde, og ved substitutionen bytter C'erne ikke plads


Svar #6
19. august 2014 af Vafling (Slettet)

#5 Okay tak, jeg forstår det nu. Lige et sidste sprgsmål kan C-atomerne bytte plads ved en addition?? :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. august 2014 af Heptan

#6 Nej, de kan aldrig rigtig bytte plads, det er en fast struktur.

Men ud fra en molekylformel kan man ikke se, hvordan C'erne sidder, så hvis der i opgaven kun stod molekylformlen, kunne der jo være tale om andre reaktanter end pentan, fx 2-methylbutan, og så kunne dine produkter godt blive dannet.


Svar #8
19. august 2014 af Vafling (Slettet)

#7 Super jeg takker. Det er guldværd når folk gider give en forklaring og ikke kun et kort svar.


Skriv et svar til: Substitution af pentan og dichlor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.