Kemi

substitutionsreaktion

14. september 2012 af samsamsamsam (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, vil I være søde at hjæpe mig?

Jeg skal løse en opgave, som hedder: Forklar, hvorfor der kan laves tre forskellige produkter, hvis man lader dibrom indgå i en substitutionsreaktion med pentan.

Jeg ved virklig ikke, hvordan jeg skal gribe opgaven an, men altså jeg havde først en ide om at svare, at det var fordi man kun kan sætte brom i den 1.,2., og 3. kulstof-atom, men så læste jeg at der stod "dibrom".

 

Så mit problem er simpelthen, at jeg ikke kan forstår spørgsmålet, hvis i ville give nogle hints, vil det være dejligt! :)


Brugbart svar (2)

Svar #1
14. september 2012 af mathon

 

                                                                       
                                                                                                       Br
                                                                                                        |
                                              C-C-C-C-C   +   Br2   --->   C-C-C-C-C     +     HBr
                                                                                       1-brompentan

                                                                                           

                                                                                                   Br
                                                                                                    |
                                              C-C-C-C-C   +   Br2   --->   C-C-C-C-C   +   HBr
                                                                                        2-brompentan

                                                                 
 

                                                                                               Br
                                                                                                |
                                              C-C-C-C-C   +   Br2   --->   C-C-C-C-C     +     HBr
                                                                                        3-brompentan
 


Brugbart svar (1)

Svar #2
15. september 2012 af cimmic (Slettet)

Bare for at forklare hvad mathon illustrere.

I det første eksempel har Br bundet sig til C-atom nummer ét.

I det andet eksempel har Br bundet sig til C-atom nummer to.

og...

I det tredje eksempel har Br bundet sig til C-atom nummer tre.

 

Læg mærke til at C-atom nummer ét er det samme som nummer fem, da man så bare tæller fra den anden side.


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. september 2012 af inddd (Slettet)

Tusinde tak!


Skriv et svar til: substitutionsreaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.