Kemi

Carbonhydrider: Kogepunkter og forbrænding

22. maj 2025 af Amigosundostres - Niveau: C-niveau

Hej med jer, jeg er igang med mit eksamensspørgsmål til kemi C og har følgende forsøg som jeg husker ikke

Del 3: Påvisning af forbrændingsprodukterne CO2 og H2O

Apparatur og kemikalier: Stort bægerglas, fyrfadslys, tændstikker, træpind, mætter kalkvand (Ca(OH)2 aq

Fremgangsmåde: Overfører lidt mættet kalkvand til et stort bægerglas, så det dækker bunden i ca. halv cm højde.

Anbring et fyrfadslys på bunden af bægerglasset, og tænd det med en brændende træpind.

Læg omgående et låg af alufolie over glasset, og iagttag hvad der sker på indersiden af glasset og i kalkvandet. 

Når lyset er gået ud, svirvles (omrystes) der forsigtigt. Iagttag hvad der sker i opløsningen. 

Hvad sker på indersiden af glasset og i kalkvandet? 

VH Amigos

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. maj 2025 af AngelOneOne

Hej,

På indersiden af glasset, dannes der dugdråber af vand på den køligere glasflade. Vand på dampform, er et af forbrændingsprodukterne:

\text x H_y + O_2 \rightarrow \text x CO_2 + \text y H_2 O - {\text {ikke afstemt}

Når lyset er gået ud og glasset forsigtigt svirvles rundt, bliver kalkvandet grumset og uklart. Det skyldes, at der sker en reaktion mellem CO2 og Ca(OH)2:

CO_2_{(g)} + Ca(OH)_2_{(aq)} \rightarrow CaCO_3_{(s)}+H_2O_{(l)}

Forsøget påviser dermed, at forbrænding af stearin danner CO2 og H2O som produkter.

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Svar #2
23. maj 2025 af Amigosundostres

Mange tak :-) 

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. maj 2025 af mathon

Alkaner uden forgrening har stigende kogepunkter med voksende antal carbonatomer. De fire første er 
gasser ved alm. tryk og temperatur. Fra C5 til C17 er de væsker, mens alkaner indeholdende endnu
flere carbonatomer er faste stoffer.

Skriv et svar til: Carbonhydrider: Kogepunkter og forbrænding

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.