Kemi

2. Ordensreaktion eller pseudo1.ordensreaktion?

04. juni 2025 af SkolleNørd - Niveau: B-niveau
Hej, jeg har et spørgsmål til forsøget med affarvning af tartrazin.

I teorien antager man, at hypoklorit er konstant, men i mit forsøg målte jeg bare koncentrationen af blandingen af tartrazin efter hypochlorit blev tilsat over tid og beregnede koncentrationerne ud fra absorbans vha. Lambert-Beers lov.

Jeg fandt, at 1/[\text{tartrazin}] mod tid gav den bedste lineære sammenhæng.

Betyder det, at reaktionen er andenordens, eller skal jeg stadig betragte det som en pseudo-førsteordensreaktion?

Eller skal man sige at den er en andenordesnreaktion,med hht tartrazin og at den påvirker dobbelt aå meget reaktionshastigheden?

Det er til min srp

Svar #1
05. juni 2025 af SkolleNørd

Er der seriøst ikke en der kan hjælpe med dette spg?

Brugbart svar (0)

Svar #2
05. juni 2025 af Quarr

Hvis du forlanger et hurtigst muligt svar, så spørg ChatGPT. Ellers så se om det ikke står et eller andet beskrevet i din SRP.

- - -

Ja

Svar #3

Hvis du forlanger et hurtigst muligt svar, så spørg ChatGPT. Ellers så se om det ikke står et eller andet beskrevet i din SRP.

Jeg spørger jo, fordi at jeg ikke finde noget om det. Jeg har selv kigget.

Brugbart svar (0)

Svar #4
05. juni 2025 af Moderatoren

Du skal skrive eller kopiere dit spørgsmål ind i CHATGPT for at få svar

Svar #5

Du skal skrive eller kopiere dit spørgsmål ind i CHATGPT for at få svar

Har givet den til chatGPT men den giver mig et tvetydigt svar. Man kan ikke altid stole på chatGPT.

Brugbart svar (0)

Svar #6

Nej, det er rigtigt.

Svar #7

Nej, det er rigtigt.

Så giv mig svaret. Jeg har gjort det gentagende gange, hvor jeg får forskellige svar som hver er tvetydig.

Brugbart svar (0)

Svar #8

Jeg kan ikke svaret. Ofte så virker det heller ikke, som om at du bruger de svar, du får i tråde. Ofte hører man i hvert fald ikke fra dig efterfølgende.

Svar #9

Jeg bruger svarene, men så ikke bare sig “beug chatGPT” når du ved den kan tage fejl.

Brugbart svar (0)

Svar #10

Ok, er bare fordi, at man ikke ved det, når du ikke skriver tak el. lign.

Det har jeg heller ikke gjort. #2 har foreslået chatGPT, fordi du ikke har fået svar herinde. 

Derudover så kan menneskerne herinde også sagtens tage fejl :)

Brugbart svar (0)

Svar #11
05. juni 2025 af mathon

Eller skal man sige at den er en andenordesnreaktion,med hht tartrazin og at den påvirker dobbelt aå meget reaktionshastigheden?

Du kan konkludere, at du har en andenordensreaktion mht tartrazin (ikke noget med dobbelt reaktionshastighed).

Svar #12

Du kan konkludere, at du har en andenordensreaktion mht tartrazin (ikke noget med dobbelt reaktionshastighed).

Men jeg kan vel nævne nogey med pseudoordmereaktion?

Brugbart svar (0)

Svar #13
05. juni 2025 af mathon

Hvis reaktionen foregår 1:1 og begyndelseskoncentrationen af hypochlorit er meget større end 
begyndelseskoncentrationen af tartrazin, er koncentrationen af hypochlorit tilnærmelsesvis konstant,
hvilket skulle forudsættes.

Svar #14

Hvis reaktionen foregår 1:1 og begyndelseskoncentrationen af hypochlorit er meget større end 
begyndelseskoncentrationen af tartrazin, er koncentrationen af hypochlorit tilnærmelsesvis konstant,
hvilket skulle forudsættes.

Så begge elememter kan nævnes?

Brugbart svar (0)

Svar #15
12. juni 2025 af Moderatoren

Hvordan gik det så? :)

Skriv et svar til: 2. Ordensreaktion eller pseudo1.ordensreaktion?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.