Kemi
Strukturformel for additionsreaktion mellem propensyre og dibrom
Hej,
Jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal tegne strukturformlen for denne reaktion? Jeg ved godt at dobbeltbindingen sprænges og dibrom adderes, men hvor i molekylet skal dibromene sidde og hvordan tegner man det?
Svar #1
03. august 2025 af Rumballsm
kunne ikke vedhæfte billede. Men hvert carbon atom bliver udskiftet med brom. Hydrogenen bliver til gas
Svar #2
03. august 2025 af AngelOneOne
Hej,
Hvilken reaktanter har du hvor der frigives H2? Et normalt standardeksempel på en additionsreaktion med Br2 er:
I denne reaktion, sker der intet med hydrogen, men dobbeltbindingen springes, og der adderes en Br til hver ny enkeltbinding der stammer fra sprængningen af dobbeltbindingen.
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Svar #3
03. august 2025 af Rumballsm
Hvis du vil blære dig lidt og forklare hvorfor det er det ene og ikke det andet carbon atom i en hvilket somhelst organisk forbindelse den electrofile binder sig (især vigtigt at kende til på højere niveauer), så undersøg Markovnikov's regel
Du kan læse lidt om den her; https://en.wikipedia.org/wiki/Markovnikov%27s_rule
Skriv et svar til: Strukturformel for additionsreaktion mellem propensyre og dibrom
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.