Dansk
Analyse af Kan du høre hende synge - Nik og Jay
Hej, jeg har til min mundtlige eksamen i dansk trukket musikvideo, og skal derfor lave en analyse af musikvideoen Kan du høre hende synge af Nik og Jay. Har nogen lavet en analysen af den? Jeg er gået i stå, og har ikke lang tid inden eksamen.
Svar #2
27. maj kl. 10:04 af Claudiaq
Hej, jeg har specifik problemer med kompositionen. Altså Handlingsforløbet og og opbygningen af videoen
Svar #3
27. maj kl. 16:25 af solblomaolia
musikvideoen handler om en ung piges traumatiske barndom og ungdom
en barndom fyldt med svigt - mobning i skolen, omsorgssvigt fra en fraværende og ligeglad mor, samt en voldelig og fordrukken stedfar
en ungdom med druk, voldtæg, graviditet, tvagsfjernelse af barnet, prostitution, samt sprut og stoffer
og et selvmord med sovepiller alene på værelset, hvor hun bliver fundet af en fyr, som altid har elsket hende - ambulance og genoplivning på hospitalet
videoen starter på en øde, mørk og regnfuld legeplads - symboliserer smerten og det triste
vi hører om hendes tragiske opvækst - indimellem ser vi i glimt den lille pige gynge og sjippe alene på legepladsen, hvor hun ofte flygter hen, hvilket understreger hendes ensomhed
vi ser også stedfaren lægge hånden på hendes skulder - han symboliserer omsorgssvigtet
lige efter nick&jay synger: "kan du høre hende synge?" ser og hører vi den lille pige synge - det viser, at det er den lille piges råb om hjælp - "kan du høre hende synge?" = kan du høre hendes råb om hjælp?
historien bliver fortalt i kronologisk rækkefølge
i flashforward ser vi den unge pige i ambulancen og genoplivningen på hospitalet
pludselig skifter videoen til hvidt - først symboliserer lyset fred / død - at hun er "et bedre sted" - så symboliserer det redning og herfter håb, omsorg og kærlighed
til slut ser vi fyren, der fandt hende, sidde ved hospitalssengen og holde hendes hånd og stryge hende kærligt over håret
i glimt ser vi stadig den lille pige synge - her symboliserer hendes sang pigens indre liv og følelser - at den uskyldige, lille pige indeni hende overlever
Svar #4
28. maj kl. 10:48 af Claudiaq
Tusind tak! Har du noget med symbolerne? jeg kan ikke finde andet en miljøet?
Svar #5
28. maj kl. 14:33 af solblomaolia
den mørke, regnfulde legeplads - legepladsen symboliserer normalt en lykkelig og sorgløs barndom, men fordi den er mørk og rist symboliserer den en ulykkelig og traumatisk barndom
pigen på gyngen - at hun sidder alene på gyngen og synger symboliserer ensomhed og et råb om hjælp
nick&jay i miljøet symboliserer, at de er vidne til hendes smerte - de observerer og fortæller hendes historie
lyset - symboliserer håb og frelse - at der er lys for enden af tunnelen trods hendes mørke fortid
Svar #7
03. juni kl. 10:39 af Claudiaq
Hej igen, jeg kan ikke finde ud af om det er flashbacks eller flashforward, der bliver brugt i musikvideoen? Jeg synes begge passer til den
Svar #8
03. juni kl. 14:15 af solblomaolia
det synes jeg også er lidt svært - jeg skrev vist tidligere, at der bruges fastforward - men jeg tror, at det er forkert
det jeg kan finde frem til på nettet, siger at der er tale om flashbacks - her er, hvad jeg kan finde på nettet -
starten og slutningen foregår i nutiden - det blå lys / blink i starten kan tolkes som blink fra en ambulance - hvor hun bliver kørt væk og på hospitalet - slutningen foregår på hospitalet
videoen foregår både i nutiden og datiden - videoen klipper konstant tilbage til den unge kvindes traumatiske barndom og viser i korte, dramatiske glimt / flashbacks hendes traumer - stedfaren, der slår hende og fyren, der voldtager hende - teksten fortæller hendes historie fra barn, til ung, til voksen i kronologisk rækkefølge
indimellem klipper videoen i ultrakorte glimt tilbage til nutiden, hvor vi ser ambulancens blå blink, kvinden på båren i ambulancen og på båren på hospitalen til genoplivningen
betydning - minder os om, at den historie, vi ser i datiden er på vej mod den katastrofe, der sker i nutiden
Skriv et svar til: Analyse af Kan du høre hende synge - Nik og Jay
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.