Dansk

Kan jeg stadigvæk søge ind selvom jeg har dumpet et fag?

05. august 2025 af Throwaway9293 - Niveau: A-niveau
Hejsa.
Jeg blev student i år, men har desværre ikke bestået den skriftlige eksamen i Dansk A, hvor jeg fik 00. Mine årskarakterer i faget var 02 (skriftligt) og 4 (mundtligt). Kort tid før eksamensperioden blev jeg diagnosticeret med ordblindhed i en forholdsvis alvorlig grad.

Jeg opfylder alle øvrige adgangskrav til den uddannelse, jeg gerne vil søge ind på, og mine karakterer i de øvrige fag ligger mellem 7 og 12. Uddannelsen kræver dog, at man har bestået Dansk A.

Mit spørgsmål er derfor, om der er mulighed for at blive optaget på uddannelsen, selvom jeg ikke har bestået skriftlig eksamen i Dansk A, da jeg er ordblind i sådan en voldsom grad?

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. august 2025 af Moderatoren

Du kan godt søge ind, men hvis adgangskravet er, at du har bestået skriftlig dansk, så kommer du nok ikke ind.

Brugbart svar (0)

Svar #2
05. august 2025 af ringstedLC

Hvis du har gennemført dine eksamner uden at gymnasiet har været vidende om din ordblindhed så hjælpemidler havde været til rådighed, er du selvfølgelig blevet bedømt på almindelig vis. Ved en eventuel re-eksamen med hjælpemidler for din ordblindhed ville du sikkert stå bedre.

Men du skriver at adgangskravet er "bestået" i faget dansk. Det betyder at gennemsnittet af alle karakterer i dansk skal være mindst 2,0. Den gode nyhed er, at du lige akkurat har bestået dansk, - regn selv efter!

Skriv et svar til: Kan jeg stadigvæk søge ind selvom jeg har dumpet et fag?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.