Dansk

Har jeg skrevet for lidt?

21. maj kl. 19:23 af snartstudent1 - Niveau: A-niveau

Var oppe i dansk A skriftlig i dag. Jeg endte med at skrive ca. 5–10 % under tegnkravet på 7200 tegn (omkring 600 tegn mindre), men føler egentlig, at jeg kom godt omkring opgaven. Er det noget, der trækker ned?

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. maj kl. 21:27 af ringstedLC

Det bør det ihvertfald gøre, - du afleverer jo ikke det ønskede, men kun ca. 92%.

Men hvis du så tænker; Ok, men hvor meget trækker det ned? Tjah, medmindre du er så heldig at præcis din lærer eller censor skulle besvare dette indlæg, eller du får 12, så er det ikke til at vide.

Så gå nu videre mod næste eksamen og spekulér ikke mere over det.

Brugbart svar (1)

Svar #2
24. maj kl. 00:28 af KakaoKriger (Slettet)

Når man går til skriftlig dansk, er de tre-fire normalsider (2.400 tegn inkl. mellemrum pr. side) primært en vejledende ramme, så eleven har noget at sigte efter. Hvis man skriver omkring 600 tegn under, vil det normalt ikke have en direkte indvirkning på bedømmelsen af opgaven.

Det kan dog få betydning i grænsetilfælde. Hvis en elev eksempelvis ligger mellem karaktererne 10 og 12, kan censor vurdere, at eleven ikke har vist nok overskud eller ikke har udfoldet opgaven tilstrækkeligt. Det handler især om, hvorvidt opgaven fremstår fuldstændig og dækkende i forhold til kravene.

Kort sagt er længdekravet først og fremmest en ramme, som eleverne kan sigte efter. Det hjælper også censorerne med at vejlede eleverne om, hvor omfattende en opgave typisk bør være med indledning, analyse/diskussion og konklusion.

Hvis opgaven ellers er velskrevet og fagligt stærk, vil et mindre underskud i antal tegn som udgangspunkt ikke trække karakteren ned. Men i en situation, hvor bedømmelsen står mellem 10 og 12, kan en censor vælge at give 10, hvis opgaven ikke vurderes som tilstrækkeligt udfoldet eller fuldt gennemarbejdet.

Men jeg som censor ville ikke trække med hvis analysen sidder lige i skabet :)

Skriv et svar til: Har jeg skrevet for lidt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.