Tysk

Tysk Spørgsmål til stil om sommerferie

23. august 2014 af Nicken99 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej. Jeg har tysk stil for og vil gerne gøre noget ekstra ud af den. Jeg skal skrive om min sommerfeire så hvis i gidder læse hvad jeg har skrevet indtil nu, og evt. på pege visse fejl, så ville det være til stor hjælp - tak.

Det jeg har skrevet:

In meinen Sommerferien war Ich am Mallorca mit meinen Großeltern und meine Brüder – Markus. Wir fuhren für einen Woche. Es war sehr schön am Mallorca. Es war sehr warm so wir baden sehr gern. Wir baden in den Swimmingpool und am den Strand. Wenn es Abend gibt ging wir in die Stadt, wo wir aß Abendessen und dann kauften wir Reiseandenken.

Wenn Ich zuhause kam war Ich zusammen mit meinem Freunden und Familie. Meinen freunden und Ich spielten Fußball und Handball. Aber wenn es war zu warm ging wir im Badesøen. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. august 2014 af policemanmem

Jeg vil ikke gå det hele slavisk igennem, men her er lige et par ting, du skal være opmærksom på:

1) Man ist auf einer Insel - 'am' er en sammentrækning af 'an' + 'dem'. Altså auf Mallorca

2) Husk kongruens. Udsagsordet skal bøjes efter grundleddets person og tal. Altså skal du huske den korrekte endelse ved 1. person flertal ('wir'). Desuden veksler du lidt mellem nutid og datid. Hold det hele i samme tid -> datid.

3) zu Hause = 'hjemme': Ich bin zu Hause. ('jeg er hjemme') - nach Hause = 'hjem': Ich kam nach Hause ('jeg kom hjem')

4) als/wenn: '(dengang) da' hedder på tysk 'als'. 'wenn' betyder 'når' eller 'hvis'. (Du skal altså ikke lade dig influere af det engelsk 'when'!).


Skriv et svar til: Tysk Spørgsmål til stil om sommerferie

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.