Bioteknologi

DNA-vaccine

23. august 2014 af Sabrina3 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej SP, 

Jeg skal forklare, hvordan genet for inteirferon og for flagelprotein kan indsættes i et plasmid. Men jeg ved ikke hvad jeg kan sige om det... Håber I kan hjæpe mig :)

Jeg har oploadet opgaven. 

Vedhæftet fil: opgave 6.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

a) Genet for interferon og genet for flagelproteinet udklippes af hhv. rottens og Salmonellabakterienes DNA vha. restriktionsenzymer. De samme restriktionsenzymer (dette er vigtigt, da det skal være specifikke restriktionsenzymer, som genkender specifikke DNA-sekvenser) udklipper et genområde fra selve plasmidet.  Hvis plasmidet befinder sig i fx en bakterie, gives der efterfølgende et såkaldt "shock" til bakterien, så celle membranen bliver permeabel. Generne for hhv. interferon og flagelproteinet sys ind i plasmidet vha. enzymet DNA-ligase. 

b) Genet for interferon danner ved transskription af genet for interferon et interferon, som virker som et signalstof mellem kroppens celler og spiller en central rolle i immunsvaret mod det pågældende antigen. Derfor er det vigtigt, at interferon dannes af plasmidet, da immunsvaret mod Salmonella så vil blive stærkere og derfor kan Salmonella nedkæmpes hurtigere ved et immunsvar. 

Genet for flagelproteinet danner ved transskription af genet for flagelproteinet et flagelprotein (antigen), som immunsystemet specifikt skal lave et immunsvar mod (flagelproteinet sidder på overfladen af Salmonella). Det er jo antigenaktiveringen, der for alvor aktiverer T-lymfocytter som videre aktiverer B-lymfocytter til plasmaceller. Flagelproteinet er altså vigtigt at have med, da immunsystemet så vil kunne genkende det pågældende antigen, som sidder på overfladen af Salmonella, når Salmonella trænger ind i systemet. 

c) Se om antistofkoncentrationen stiger kraftigt, når immunsystemet kommer i kontakt med flagelproteinet. Man kan evt. injicere svækkede Salmonella bakterier og overvåge antistofkoncentrationen. Stiger antistofkoncentrationen kraftigt ved sekundær kontakt med flagelproteinet har vaccinen virket. 


Svar #2
23. august 2014 af Sabrina3 (Slettet)

Wouw, tusind tak for det :)  


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Ingen problem :)

Skriv et svar til: DNA-vaccine

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.