Bioteknologi

Hjælp til forståelse af P-værdi

13. marts kl. 21:56 af Nutellea - Niveau: A-niveau

Hej,

Jeg er i igang med min SRP, hvor jeg nu skal til, at analyse et studie fra PubMed. Dog ser jeg henviser til en p-værdi i et af datasættene, som jeg skal analysere (se filen). Hvad er det P-værdien betyder i denne sammenhæng?

MVH En der har meget brug for hjælp  


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. marts kl. 22:10 af peter lind

Man foretager en bestemmelsa af usikkerheden. p værdien er grænserne for hvor man vil acceptere at forsøget er i overensstemmelse med teroien bag. Man vil acceptere teorien hvis resultatet ligger i intervallet -p*m<m<p*m.

I billedet der vedlagt er den angivet. Der kan også være tilfælde hvor der kun gælder et af ulighedstegnet for eks. hvis resultatet kun kan være positiv


Svar #2
13. marts kl. 22:13 af Nutellea

Det giver mening, men hvad betyder m? blot for, at være helt sikker. Jeg har også lige et andet spørgsmål. Hvad betyder det så, at der står på "stjerner" ved den nederste række på tabellen? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. marts kl. 22:15 af peter lind

m er middelværdien. Undskyld jeg ikke nævnte det


Svar #4
13. marts kl. 22:17 af Nutellea

Super, takk. Jeg er ikke sikker om du må svar på det her, men hvad menes ved, at sætte dobbelt "stjerner" ved data'et på den nederste række på tabellen? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. marts kl. 22:26 af peter lind

Det er en henvisning til kommentaren under tabellen. ANOVA er en matematisk metode i statistik, som jeg tvivler på at du kender og skal kende.


Svar #6
13. marts kl. 22:27 af Nutellea

Det kender jeg intet til, ahhaha, men tak for hjælpen


Skriv et svar til: Hjælp til forståelse af P-værdi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.