Kemi

Organisk kemi

24. august 2014 af 1113 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej jeg tænkte på om i kunne hjælpe med denne opgave? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Ja, det kan jeg godt, men kom lige med dine egne bud først. 


Svar #2
24. august 2014 af 1113 (Slettet)

Jamen tænker at jeg har en sekunder amin dog kan jeg ikke helt knække om det er en carboxyl eller en ester oppe i toppen. 
Opgave 2 har jeg ingen ide om


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Det er en ester. 

Kan den sekundære amin afgive eller optage hydroner?


Svar #4
24. august 2014 af 1113 (Slettet)

en amin vil vel optage en hydron? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Ja, fordi den indeholder et ledigt elektronpar. Du kan nu besvare resten af spørgsmålene selv. 


Svar #6
24. august 2014 af 1113 (Slettet)

Men forstår ikke hvordan jeg skal optegne strukturen der dominerer ved pH 7


Brugbart svar (0)

Svar #7
24. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Aminen vil ikke optage hydronen ved pH = 7 


Svar #8
24. august 2014 af 1113 (Slettet)

Jeg mente ellers at jeg skulle beregne pl værdien og dermed se om den var højere eller lavere end pH værdien?

Har dog ingen pKa eller pKb værdier


Brugbart svar (0)

Svar #9
25. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Du skal ikke regne dig frem til noget - blot konstatere om aminen kan optage hydronen i et neutralt miljø (det kan den ikke).

Brugbart svar (0)

Svar #10
25. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Nu kan du så opskrive den ioniske form af ritalin

Brugbart svar (0)

Svar #11
25. august 2014 af Heptan

Der er 3 funktionelle grupper, phenylen er den tredje. Men det må de jo selv om, dem der har lavet opgaven.

I opgaven oplyses det, at ritalin har optaget en hydron ved pH = 7, og det kan sagtens lade sig gøre.

Du skal altså tegne molekylet, hvor aminen har optaget en hydron


Brugbart svar (0)

Svar #12
25. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Nej, det oplyses ikke, at aminen har optaget en hydron ved pH=7.
Tværtimod leder opgaven til at ritalin ved pH=7 indtager en ionisk form, der dominerer her

Brugbart svar (0)

Svar #13
25. august 2014 af Heptan

Kan du så fortælle mig om den ioniske form? Hvordan vil du lave den om til en ion?


Brugbart svar (0)

Svar #14
25. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Naturligvis. Den sekundære amin er bundet til 2 C-atomer og er negativt ladet fordi den har et ledigt elektronpar ved pH=7.
I øvrigt giver det ingen mening, at "tegne molekylet, hvor aminen har optaget en hydron" da dette allerede fremgår af figuren....

Brugbart svar (0)

Svar #15
25. august 2014 af Heptan

#14 Jeg tror du misforstår, da Nitrogen aldrig kan have to bindinger. Nitrogen danner normalt tre bindinger, ligesom på figuren, og nitrogen har 5 valenselektroner, ligesom den har på billedet. 5 elektroner (og 2 1s-elektroner) og 7 protoner giver en neutral ladning, hvilket også fremgår af figuren (ellers ville der stå "+" ved >NH gruppen). Den partielle ladning for Nitrogen på figuren er altså 0.

Når en amin optager en hydron bliver den ionisk, og vi skriver >NH2+ for sekundære aminer. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #16
25. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Jeg kan godt se, hvad du mener, men min pointe er, at aminen ikke vil være i stand til at optage en hydron ved pH  = 7, da [H_3O^+] er meget lav. :) Ifølge de bioteknologiske opgaver man møder på gymnasiet er dette ofte pointen. Derfor er figuren vedlagt af trådstarter ritalin i et surt miljø. 


Brugbart svar (0)

Svar #17
25. august 2014 af Heptan

#16 Hvis man hælder en base i vand som har pH = 7 vil basen optage hydroner, og gøre opløsning basisk. Det er altså ikke muligt at opnå en pH på 7, hvis man hælder en base i neutralt vand.

Man er nødt til at tilsætte syre for at opnå en pH på 7, hvis der også er en base i. Dette kan opnås ved at bruge en opløsning der i forvejen er sur, eller man kan hælde fx HCl i opløsningen.

Når man hælder syre i opløsningen, vil der komme overskud af oxonium i opløsningen, disse donerer hydroner til ritalin, hvorfor ritalin altså er protoneret ved pH = 7 (såfremt pKb < 7). Pointen med opgaven er at gennemskue hvordan ritalin bliver ionisk.


Brugbart svar (0)

Svar #18
25. august 2014 af Heptan

For en base med pKb < 7, lad os sige værdien 4, fx, fås stofmængdeforholdet:

Da stofmængdeforholdet er lille, betyder det at størstedelen af basen forefindes på den protonerede form.


Brugbart svar (0)

Svar #19
25. august 2014 af Heptan

Ritalin har pKb = 5,23, hvorfor stoffet er en svag base med pKb < 7


Brugbart svar (0)

Svar #20
25. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Den fuldstændige besvarelse vil være at vurdere ud fra stofmængdeforholdet, hvor mange ritalinmolekyler, der befinder sig hhv. på den protonerede form og på deprotonerede form. Der vil også være nogle deprotonerede ritalinmolekyler. 


Forrige 1 2 Næste

Der er 21 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.