Biologi

Spørgsmål omkring genetik

17. oktober 2014 af Linewi (Slettet) - Niveau: B-niveau

Nogle som kan forklare mig nedestående spørgsmål.

En kvinde og en mand har begge en sjælden sygdom som skyldes en defekt i et bestemt gen på kromosom nr.4. De får to børn sammen, et raskt barn og et barn som har samme sygdom som forældrene.

Er den sjældne sygdom dominant eller recessiv? Hvad er sandsynligheden for at et eventuelt tredje barn har sygdommen?


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. oktober 2014 af peter lind

Hvis den var recessiv ville begge forældre have to eksemplarer af det det defekte gen. Hvis det var tilfælde hvordan vil fordelingen af børn med sygdommen være.


Svar #2
17. oktober 2014 af Linewi (Slettet)

???


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. oktober 2014 af peter lind

Hvis begge forældre har det defekte gen i dobbelt version , vil deres børn også få det defekte gen i to eksemplarer og altså blive syge.


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. oktober 2014 af Hippocampus (Slettet)

Både manden og kvindens genotype er Rr. Sygdommen nedarves autosomalt dominant, idet det raske barn må have genotypen rr. Krydsningsskema laves til beregning af mulige udfald.

Krydses de to individer med genotypen Rr er de mulige udfald:

RR, Rr, rr og Rr

Der er altså 25 % sandsynlighed for at det tredje barn bliver sygt, idet sygdommen nedarves autosomalt dominant.

      


 


Svar #5
17. oktober 2014 af Linewi (Slettet)

tak for hjælpen :o)


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. oktober 2014 af peter lind

Der er vist at hvis genet er dominant vil begge børn blive syge. Der er et barn, der er rask, så genet kan ikke være dominant


Brugbart svar (0)

Svar #7
17. oktober 2014 af Hippocampus (Slettet)

#6

Nej, idet genotypen rr kan forekomme ved overkrydsning af to individer med genotyperne Rr som vist i #4. Den syge allel er R og normalallellen er r. Derfor er et individ med genotypen rr raskt.


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. oktober 2014 af peter lind

Jeg kom desværre til at skrive dominant i stedet for recessiv i #4. Der er vist at hvis genet er recessivt vil alle deres børn være syge.  Da deres ene barn er rask kan det ikke være recessivt. #4 viser kun at hvis det er recessivt, kan de godt få et rask barn; men det er altså ikke helt nok


Brugbart svar (0)

Svar #9
17. oktober 2014 af Hippocampus (Slettet)

#8

Nej, det er forkert. Genlæs #7. Den syge allel er R og normalallellen er r. Man er syg, hvis man har genotypen Rr eller RR og rask, hvis man har genotypen rr. #4 viser, at sygdommen nedarves autosomalt dominant, da to individer med genotypen Rr kan få et individ med genotypen rr.

Hvis vi hypotetisk antager, at sygdommen nedarves autosomalt recessivt, er den syge allel r. Derfor må forældrene have genotypen rr, hvis sygdommen nedarves autosomalt recessivt, da de begge er syge. Den eneste genotype, som overkrydsningen kan føre til, er genotypen rr. Det vil sige, at alle deres børn vil være syge uanset hvad, men det er de jo ikke, da de har et raskt barn. Det vil sige, at den eneste måde, hvorpå forældrene kan få et sygt barn og et raskt barn er ved at sygdommen nedarves autosomalt dominant, da forældrene kan have genotypen Rr og stadig være syge, men samtidig få et raskt barn, da overkrydsningen mellem genotyperne Rr kan føre til, at deres afkom får genotypen rr og dermed er raskt.

Hvad mener du med, at du kom til at skrive dominant i stedet for recessiv i #4? Det er mig, der har skrevet #4.


Brugbart svar (0)

Svar #10
17. oktober 2014 af peter lind

Det er jo netop det jeg skriver i #3 mens du mangler det i #4

Det skulle være #6 i stedet for #4


Brugbart svar (0)

Svar #11
17. oktober 2014 af Hippocampus (Slettet)

Det du skriver #6 og #8 er jo forkert, og jeg forklarer fejlen i #7 og #9.

Brugbart svar (0)

Svar #12
17. oktober 2014 af peter lind

Jeg har tidligere rette det i #6. Hvilken fejl er der i #8 ?


Brugbart svar (0)

Svar #13
17. oktober 2014 af Hippocampus (Slettet)

Du skriver, at #4 kun viser, at hvis sygdommen nedarves recessivt så kan de få et raskt barn. Det er netop det modsatte jeg viser i #4. Jeg viser, at hvis sygdommen nedarves dominant, kan de få et raskt barn. Nedarves sygdommen recessivt kan de netop ikke få et raskt barn. Det er fejlen i det, du skriver.

Skriv et svar til: Spørgsmål omkring genetik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.