Biologi

Mastermix i PCR

11. februar kl. 18:29 af Vaksi4 - Niveau: C-niveau

Hej, jeg har fået et spørgsmål jeg skal besvare: "Hvilken rolle spiller mastermix i en PCR?" men jeg kan simpelthen ikke komme frem til svaret. hjælp! 


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. februar kl. 09:04 af AngelOneOne

Hej,

Et mastermix i PCR, er en blanding der indeholder prækursorer og enzymer der skal bruges til PCR-teknikken. Blandingen indeholder dNTP'ere (nukleosidtriphosphater der kræves til bygning af nye DNA-strenge), MgCl2, enzymet polymerase (der bruges til at bygge/replikere nye DNA-strenge), og en pH buffer. Dette er opblandet i nuklease-frit vand (altså vand uden enzymer der er i stand til at spalte phosphodiesterbindinger mellem nukleotiderne i DNA-strenge).

Så mastermix-blandingen, indeholder altså de ting der skal til, for at replikere en DNA-streng ved PCR - Du kan kalde det for en reaktionsblanding i mangel af bedre, da du kun skal tilsætte det DNA-segment du vil replikere til blandingen og så gennemgå PCR-forløbet.

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Mastermix i PCR

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.