Bioteknologi

Aminosyrer og bjerrumdiagrammer

07. november 2014 af LogR - Niveau: A-niveau

Hej :-) Jeg sidder og kæmper med en opgave i biotek, som jeg slet ikke kan komme videre med. Jeg har vedhæftet opgaven. Indtil videre har jeg skrevet at lysin er positiv ladet og derfor må den befinde sig i et surt miljø (lav pH) fordi den her vil optage hydroner og bliver positivt ladet. Jeg ved bare ikke hvordan man ud fra bjerrumdiagrammet kan se det. Er der nogen, der kan hjælpe? :s

På forhånd mange tak :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. november 2014 af Heptan

Til venstre for kurven befinder den interessante aminosyre sig på sin syreform. Til højre på sin baseform.

Man skal altså finde et pH-område, der opfylder at lysin er på sin syreform, og glutamin på sin baseform.


Svar #2
07. november 2014 af LogR

Men jeg ved at ved lav pH vil aminosyrer optage hydroner og hermed bliver aminosyrens ladning positiv. Hvis nu jeg aflæser når xs=0.5 så vil pks=pH. For lysin er pH da 4,2. Altså det er surt miljø og den bør optage hydroner og blive postiv. Kan man forklare det på den måde?

Ligeledes med glutaminsyre. Når xs=0.5 er pH=pKs og det aflæser jeg til at pH=pKs=10,5. Aminosyren har dermed afgivet hydroner og er blevet negativt ladet.

Giver det nogenlunde mening? :s 


Svar #3
07. november 2014 af LogR

Hov ej.. Det er omvendt.. Det er 10,5 for lysin og 4,2 for glutaminsyre.. Så giver det jo ingen mening.. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. november 2014 af Heptan

Ja, 10,5 for lysin og 4,2 for glutaminsyre.


Skriv et svar til: Aminosyrer og bjerrumdiagrammer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.