Biologi

Blodtyper: nedarvningsmønster

15. november 2014 af Vaksersød (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. :)

I biologi skal jeg skrive om blodtypernes nedarvningsmønstre.
Jeg har læst i min biologi bog og på nettet, men jeg kan simpelthen ikke finde noget som jeg synes forklarer det, i hvert fald ikke noget jeg lige forstår.

Så hvis der er nogen der kan forklare det, så det er nogenlunde nemt at forstå, så ville det være rigtig rart.

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. november 2014 af ShadH

Billedet kan muligvis hjælpe dig med at forstå. Herfra skal du selvfølgelig bruge nogle fagbegreber, krydsningskemaer (Mendels 1. Lov) og hvad du ellers kan komme på. Husk lige om opgaven beder dig om at svare på blodtyperne i form af AB0-systemet eller AB0 og Rhesus.

Umiddelbart kan jeg ikke sige mere. Ellers bør jeg se selve opgaveformuleringen (jeg tvivler lidt på at du bare får givet titlen: Blodtypernes nedarvningsmønstre uden at få givet nogle specifikke spørgsmål du skal svare på, med mindre dette er et fremlæggelses projekt)

Vedhæftet fil:blodtype nedarvning.png

Svar #2
15. november 2014 af Vaksersød (Slettet)

Tak.
Det er en aflevering jeg har og det er under teori afnsittet og der står:
skriv bl.a. om nedarvningsmønstre.


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. november 2014 af Dulugtergrimt

Det er fordi du skal kigge under nedarvning af gener generelt. Vores blodtype bestemmes af mange forskellige gener, hvor AB0 og rhesus er de vigtigste. A og B er begge gener man kan have. 0 er fraværet af begge gener. Rhesus er også et gen du kan have, således at man er rhesus positiv. Hvis genet ikke er tilstede, så vil individet være rhesus negativt.Generne for blodtype nedarves på samme måde som alle andre gener.

Prøv evt. at læse på nedarvning af gener, og skriv lidt til det. Så kan vi se, hvor du mangler yderligere forklaring.


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. november 2014 af ShadH

Du har en generel forståelse for nedarvning (går jeg ud fra, siden ud har en opgave hvor nedarvning er iblandt). Det er ikke så forskelligt her. Hvis du skaber dig en forståelse overfor blodtyper (AB0 og Rhesus) bør du nok være i stand til at udfylde dit teori afsnit med tekst og eksempler, heriblandt krydsningskemaer og eventuelt stamtavler.


Skriv et svar til: Blodtyper: nedarvningsmønster

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.