Studievejledning

SU

07. december 2014 af saadian (Slettet)

Hej. Jeg ville spørge om der er nogen der ved hvorfor man lige pludselig for mindre i udeboende SU for videregående uddannelse. 

Jeg står i den situation, at jeg er flyttet til Aalborg for at studere. Lige nu er jeg på første semester, og uden arbejde. Jeg havde heller ikke arbejde da jeg flyttede herop den 1.sep 2014.

Jeg har så modtaget 5836kr i SU fra sep til dec 2014. Og nu står jeg til at kun at modtage 5121kr pr mån fra Jan 2015. Mine arbejdsforhold har ikke ændret sig og jeg har heller ikke ændret noget med skat som i bikort eller frikort.

Håber i kan hjælpe, da jeg ikke selv kan komme ind på su.dk

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. december 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

det skyldes jo nok at du skal betale lidt skat af din SU. Dit personfradrag er ikke stort nok til at dække et helt års SU. Skatten fordeles på den måde jævnt hen over året. Det rigtige sted at kigge efter, er på din forskudsopgørelse. Den finder du på http://tastselv.skat.dk Der kan/bør/skal du rette hvis der er noget som du ved er forkert angående dine forventede indkomstforhold.

Hilsen Lars


Skriv et svar til: SU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.