Biologi

DNA-sekventering

16. december 2014 af mstokholm (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej :-)

jeg er ved at skrive SRP og har brug for hjælp til at forstå sidste del af DNA-sekventering.

jeg har lavet et forsøg med DNA-sekventering og har fået påvist en normal sekvens, men hvordan ville den se ud hvis der var en der var syg? Jeg tænker på en sygdom som cystisk fibrose. 

jeg mener det er noget med at fragmenterne vandrer anderledes, men er der en der kan forklare det ordetligt?

det ville være en stpr hjælp for mig


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. december 2014 af flygtighed (Slettet)

det kommer an på, hvad du mener ved at du har laver DNA sekventering.. har du kørt en gel-elektroforese, eller hvad mener du med at fragmenterne vandrer anderledes?

hvis du har lavet gel-elektroforese, så kan reskriktionsenzymer være med til at påvise mutationer som kan lede til cystrisk fibrose.

enten kan restriktionsenzymerne påvise et mutateret CFTR-gen ved at de kan klippe en sekvens som ikke findes i det normale CFTR-gen, eller de kan klippe i det normale CFTR-gen og ikke i det muterede. 

så ja, i så fald vil der komme forskelligt antal fragmenter, som vil vandre anderledes (efter størrelse) hvis man kører en alm. gelelektroforese


Svar #2
16. december 2014 af mstokholm (Slettet)

ja det er DNA sekventering med gel-eletroforese. 

Så via DNA sekventering kan man undersøger et bestemt gen (det man ved sygdommen ses på) om der er nogle uregelmæssigheder og på den måde finder man sygdommen. fragmenterne vil vandre anderledes fordi at genet bliver klippet anderledes end det "normalt" ville. Er dette rigtigt forstået?

Jeg har lavet DNA sekventering med de 4 baser, derfor forvirrer det mig lidt.


Skriv et svar til: DNA-sekventering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.