Fysik

Planetbevægelser

17. december 2014 af Gandhara (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg sidder med en problemstilling til en SRP, som jeg gerne vil have lidt råd til:

"Der ønskes en redegørelse for bevægelse af en planet, der kredser om en stjerne, der ikke er meget tungere end planeten"

Hvad er værd at komme ind på, når man har 2 masser, som er omtrent lige store, som kredser om hinanden?


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. december 2014 af Jerslev

#0: Jeg ville nok nærmere ønske mig en redegørelse af, hvordan det kan lade sig gøre at have en stjerne, der ikke er meget tungere end planeten...

Du skal overveje, at tungdepunktet ikke ligger midt i stjernen. Det vil flytte sig ud til omkring midten af vektoren mellem de to legemer.

- - -

mvh

Jerslev


Svar #2
17. december 2014 af Gandhara (Slettet)

#1 Det må være en meget tung planet så ;-)

Dvs. at planeten og stjernen vil kredse omkring hinanden, i stedet for at kun planeten kredser omkring stjernen?

Men er der ikke mere man kan fremhæve her? Måske noget matematik eller andet fysik?


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. december 2014 af Jerslev

#2: Eller en meget let stjerne. I hvert fald ikke noget, der sådan fysisk kan lade sig gøre. Såvidt jeg ved.

Du kan sagtens uddybe det med matematik. Du skal opskrive Newtons love og bruge den reducerede masse i disse - så kan du nok godt løse de differentialligninger, der fremkommer.

Alternativ problemstillingsformulering, som havde virket bedre: Der ønskes en redegørelse for bevægelsen af to stjerner, der kredser om hinanden og hvis masser er sammenlignelige.

- - -

mvh

Jerslev


Svar #4
17. december 2014 af Gandhara (Slettet)

Jeg har ikke hørt om koblingen mellem Newtons 3 love og differentialligninger. Kan du henvise mig til noget kildemateriale som du måske har ved hånden?


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. december 2014 af Jerslev

#4: Det plejer at være et emne i koblingen i SRP'er, hvor man arbejder med planetbevægelser i fysik og differentialligninger i matematik.

Tag eventuelt et kig på www.k-jerslev.dk/docs/kepler.pdf, hvor Keplers 3 love udledes ud fra Newtons tyngdelov.

- - -

mvh

Jerslev


Skriv et svar til: Planetbevægelser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.