Engelsk

Side 2 - LEKTIEHJÆLP - ENGELSK - PIGE

Brugbart svar (0)

Svar #21
24. december 2014 af LeonhardEuler

#15 : Jeg siger tak for de rosende ord.

#18 : I kan med fordel kategorisere indlægget under forummet "Privatlærer" og derefter forvente et brugtbart svar.


Brugbart svar (0)

Svar #22
24. december 2014 af Stygotius

Jamen, -selv tak da. Jeg mener det skam. Du harr ikke alene et fuldstændig "korrekt" sprog  og en ditto stavning, men du formulerer dig så man har let ved at følge dig, og du skriver præcist og logísk.

Det kune mange lære af.


Svar #23
24. december 2014 af CLRAN (Slettet)

Tak skal i have, og god jul ????

Brugbart svar (0)

Svar #24
24. december 2014 af Stygotius

Selv tak, -men hvad betyder spørgsmålstegnene ?


Svar #25
25. december 2014 af CLRAN (Slettet)

Det var nogle ikoner/animationer som åbenbart ikke kunne oversættes.

Brugbart svar (2)

Svar #26
25. december 2014 af exatb

Man kan ikke lære at tale det engelske sprog bare ved at sidde og glo på fjernsyn. Så nemt går det ikke. Dog kan det være en god ide at anskaffe en film hvor man kan få teksten i bogform, så man kan arbejde med filmens tekst i sit eget tempo. Hvis man kan lære et par sider af bogen udenad, vil man få en bedre fornemmelse for sproget.


Brugbart svar (0)

Svar #27
25. december 2014 af rakijovic

0#,

Jeg må tilslutte mig holdningen udtrykt i #26. Har man allerede visse færdigheder i det studerede sprog, kan man være heldig at lære nye ord og udtryk via film, men ikke sjældent er de glemt igen ti minutter efter; korttidshukommelsen er en skrap kælling.

Dog nægter jeg at tro på at din datter slet ikke taler sproget – det ville jo kræve at hun slet intet aktivt ordforråd har, og hvordan er hun så kommet gennem fem års engelskundervisning? Næh, du, ordforrådet er der sikkert – vi skal bare have aktiveret og udbygget hendes aktive ordforråd (dvs. ord hun kan fremkalde på stående fod, i en spontan samtale). Hendes passive ordforråd (ord hun genkender når hun ser eller hører dem) fejler nok intet.

Nu er jég desværre ikke i Århus eller omegn, ellers kunne jeg godt afsætte nogle ugentlige timer (tutoragtig og kundskabsfremmende som jeg er), men som plan B er der noget a la penneven/chatven. Denne plan kræver dog selvdisciplin fra hendes side om ikke at hoppe i Google Translate hvert tiende sekund, men derimod prøve a udtrykke sig med de ord hun kender i forvejen. Pyt med om hendes formuleringer i første omgang lyder kringlede eller "dangelske"; víl man (som tutor) forstå, skal man såmænd nok også gøre det.

Hvorom alting er: held og lykke med det hele, og God (resterende) Jul. :)

- - -

Vriendelikheid is net sinisme wat 'n jol gekry het! ◄ |||| ► Ljubaznost je samo cinizam što je dobio piće! ◄ ||||

► Prietenia este doar cinism care a băut puțin alcool ! 


Brugbart svar (0)

Svar #28
25. december 2014 af exatb

#9

Et billigt alternativ kunne være at kigge på youtube. Der er mange forskellige undervisere som hver har deres bud på god undervisning. Som regel er der både tekst og tale, så det er helt sikkert et godt alternativ.


Brugbart svar (0)

Svar #29
25. december 2014 af Stygotius

De  meninger som TresAmusant i # 26 fremlægger, er helt forfejlede og misforståede, især hans underlige udtalelse om "bare at sidde go glo på fjernsyn". Det er en underlig vrængen ad noget som han tilsyneladende ikke ved så meget om.

Naturligvis lærer man sprog ved at lytte til andres tale og udtale og og udtryksmådeer og så imitere det hele.

Hvis man sørger for at have pen og papir parat kan man lære rigtig meget (både udtale og formuleringer og ord) ved at se en engelsk film (allerbedst med engelske undertekster). Man noterer så ned hver gang man hører et interessant eller brugbart udtryk eller ord.  

Det er den bedste erstatning for at omgås og tale med englændere. Selvfølgelig lærer og husker man bedst ord og udtryk ved at bruge dem igen og igen i praktisk samtale, men hvis man ikke har adgang til at tale med indfødt talende, er lytning til film og radio den bedste erstatning. Den eneste måde at gøre sit passive ordforråd til et aktivt ordforråd på, er selv at bruge det så meget som muligt.

Ens passive ordforråd er altid større end ens aktive.


Brugbart svar (0)

Svar #30
25. december 2014 af Stats

#0

Undskyld for den barnlige opførsel.

Et konstruktivt indlæg deler jeg gerne. Som du skriver, så er det din datter som har problemer. Hvis i vil, så gå ned på jeres bibliotek, og lån nogen engelske bøger som passer til 9 klasses niveau. Få din datter til at læse, forstå, og analyser teksten (brug analyserne fra Dansk faget). Få hende til, kun for dig, at fortælle om historien hun har læst, og hvilke betragtninger hun har gjort sig undervejs.

Jeg har selv samme problem i engelsk. Går på 2. år, og har Engelsk på A niveau, og stoppede med at snakke engelsk siden 7 klasse. Nu på 2. år, har vi fået en pædagogikum studerende ind, som gerne skal kunne undervise i Engelsk, markedskommunikation, og få andre fag.
       Det hun har gjort for at hjælpe mig, er:
1. Få mig til at optage mig selv over min telefon. Sende lydklippet til hende. Hun har så hørt det igennem,       og derefter, tog hun fat i mig, og  vi hørte lydklippet sammen. (Dette er skræmmende så hæk/korriger           endelig ikke på din datter)
2. Derefter fik jeg "små" sætninger, som jeg skulle læse højt i klassen (Her kunne din datter læse op for           dig, og her må du gerne irettesætte hende  hvis hun udtaler ordne forkert)
3. Dig og hende, skal læse højt op fra en engelsk bog, og derefter oversætte den til dansk. (Tag et par             linjer hver)
4. Få hende til at læse en engelsk bog, og få hende til at forklare hvad den handler om (du kan eventuelt         gøre det samme, da hun vil føle, at du sætter hende i centrum. OG hvis hun i forvejen har det dårligt           med at snakke engelsk, så er det ikke sjovt at være den eneste, og sættes i centrum)
       Jeg er ikke noget længere i "hendes" forløb, men hvis du vil, kan jeg godt fortælle om hvad den pædagogikum studerende ellers får mig til at gøre videre hen i forløbet

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #31
25. december 2014 af Stygotius

Det er da meget godt at denne "smatty" kommer med forskellige forslag, men han overser den allervigtigste ting, nemlig at sprog  -og indlæring af sprog-  er tæt forbundet med,  afhænger af KOMMUNIKATION.

Man skal kommunikere med andre; man skal lære at forstå hvad andre siger, og man skal lære selv at blive forstået af andre, og man skal lære at udtrykke sig autentisk, dvs. på en måde som en indfødt talende selv ville gøre det.

...................................

Måske skulle smatty overveje hvad han selv kan gøre for at få sit eget skriftlige sprog til at blive bare et nogenlunde rimeligt dansk. Han kunne f.eks. tage ved lære af det fremragende sprog i # 8. Det forholder sig til hans eget sprog som en middag på Kong Hans til en gang biksemad på det lokale værtshus.


Brugbart svar (0)

Svar #32
25. december 2014 af Stats

#31 Stygotius

Det er da meget godt at denne "smatty" kommer med forskellige forslag, men han overser den allervigtigste ting, nemlig at sprog  -og indlæring af sprog-  er tæt forbundet med,  afhænger af KOMMUNIKATION.

Korrekt, og ved de 4 punkter bliver hun langsomt kastet ud i sproget. (selvfølgelig skal det vare på engelsk hun snakker)
Mht. mit problem i sproget engelsk, da har jeg opbygget en barrikade. Noget som sidder langt inde i mig, som gør, at jeg ikke kan stå frem og snakke sproget. Når jeg snakker sproget, så føler jeg det som om, at man står nøgen foran tusindvis af personer, og danser rumba... Det kunne være at datteren havde det på samme måde, og derfor delte jeg gerne ud, hvad mig og den pædagogikum studerende er i færd med.

Måske skulle smatty overveje hvad han selv kan gøre for at få sit eget skriftlige sprog til at blive bare et nogenlunde rimeligt dansk. Han kunne f.eks. tage ved lære af det fremragende sprog i # 8. Det forholder sig til hans eget sprog som en middag på Kong Hans til en gang biksemad på det lokale værtshus.

Det er ikke dansk vi debatere her... Som jeg ser i dine besvarelser, er du mere besat af at få WilliamSidis accapt og opmærksomhed, end at besvare spørgsmålet som #0 giver. Du bør nok henvende dig i min brevkasse, hvis du er utilfreds med mit skrift sprog, end at blive ved med at snakke om alt muligt andet end at give svar på #0

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #33
25. december 2014 af exatb

#29

Genlæs #1. Der står: " Hils hende og sig, hun skal se masse serier og film, der foregår på engelsk".

Det kan da kun tolkes derhen at man bare skal sætte sig ned og glo på fjernsyn. Jo mere jo bedre. Det er det jeg går i rette med i mit indlæg. Man skal arbejde aktivt med teksten som jeg har beskrevet. Sjovt nok begynder du også pludselig at udpensle hvordan man selv skal gøre noget for det, det plejer du ellers ikke? Det må jeg tage som et udtryk for at du giver mig ret.


Brugbart svar (0)

Svar #34
25. december 2014 af Stygotius

Det der står i # 33, er intet andet end meningsløst og forvirret, usammenhængende  nonsens.

At se en engelsk film er den bedste erstatning for selv at være og færdes blandt englændere, som man kan kommunikere med. Det svarer til at sidde på en pub og lytte til hvad folk siger til hinanden.

Det er absolut en god fremgangsmåde.


Brugbart svar (0)

Svar #35
25. december 2014 af Matematikøkonomen (Slettet)

#34

Lige præcis. Det kan ikke "siges" på en bedre måde.

#33

Jeg nævnte ikke noget med, at man ikke skal arbejde aktivt med teksten. Selfølgelig skal man det.

Men jeg kan ikke se, hvorfor I stadigvæk sidder her og diskutere over noget fuldstændig ligegyldigt.

Det kan ikke være så svært at forstå, man ikke lærer sproget, ved ikke at høre sproget, ellers forstår man heller ikke, hvorfor grammatikken hænger sammen som den gør.

Brugbart svar (0)

Svar #36
29. december 2014 af Eksperimentalfysikeren

Der kan være flere problemer med at tale et sprog. Det kan være for lille ordforråd, problemer med gramatikken, problemer med udtalen og endelig manglende selvtillid.

En hjælpelærer vil kunne sætte ind overfor alle disse problemer og vil derfor være en rigtig god løsning. Prøv med en tråd  under Privatlærer.

Udtale, gloseforråd og grammatik kan forbedres ved aktiv brug af film. Ved aktiv brug mener jeg, at man under filmen forsøger at "tale med", f. eks. ved at kommentere ting, der forekommer i handlingen, på engelsk. Det kan virke lidt kunstigt, men det virker. Vær opmærksom på, at der er flere former for engelsk. Der er de to hovedgrupper amerikansk og britisk. Indenfor disse grupper er der også variationer. I den britiske gruppe er der f. eks. Oxfordengelsk og Skotskengelsk. Disse to kan man finde i kriminalserierne "Inspector Morse" og "Taggart".

Derudover er der PC-programmer, der kan hjælpe med alle fire problemer. Jeg har lidt erfaring med et program "TeachMe" fra LinguaShop: http://www.linguashop.com/. Det krydsforhører brugeren om gloser og grammatik og imponerende nok også udtalen! Denne sidste funktion kræver selvfølgelig, at man taler til komputeren, hvilket kan kræve lidt overvindelse, men har man klaret det, står man faktisk mentalt lidt bedre, når man senere skal tale med en person. Programmer af denne type er stædige og ubøjelige, ikke til at løbe om hjørner med og pedantiske så det næsten gør ondt, men i en del tilfælde er det lige, hvad man har brug for.

Jeg håber, du finder en god privatlærer. Desværre kan jeg ikke påtage mig opgaven, da jeg bor i Hillerød. Lykkes det ikke at finde en privatlærer, så prøv nogle af de andre forslag. Du kan jo også kombinere.

Held og lykke med det.

Godt Nytår.

Peter


Brugbart svar (0)

Svar #37
31. december 2014 af brazar (Slettet)

#6

Enhver kan begå fejl.


Brugbart svar (0)

Svar #38
31. december 2014 af brazar (Slettet)

Efter jeg har læst alle svarene har jeg indset, at selv disse, der hævder deres viden omkring det korrekte danske skriftlige sprog, selv disse slipper ikke for fejl, som nævnt i #37. #0 Lyt til #21. Det ser ud til: kun denne såkaldte WilliamSidis er den mest fornuftige af dem alle sammen.


Brugbart svar (0)

Svar #39
31. december 2014 af Stygotius

Det danske i #38 er næppe et eksempel på godt og klart dansk.


Brugbart svar (0)

Svar #40
04. januar 2015 af brazar (Slettet)

Sjovt: ''Ti-hi''.

#39 det mener du  da ikke? 

''Det danske i #38 er næppe et eksempel på godt og klart dansk.''

Mener denne såkaldte Stygotius da denne ikke engang kan finde ud af det mest basale af korrekt dansk: nemlig stavning. Dokumentering (#22)

''harr'' og ''kune'' ? Tilbage til lærering af korrekt danske stavning du.

Mærkeligt at selv dette overfladiske individ, der hævder, at besidde ''korrekt dansk'' og er tørstig efter at ''rette'' andre, ikke engang selv kan ''korrekt dansk''. 


Der er 53 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.