Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Hjælp med omkostningsfunktioner

21. januar 2015 af icelandic90 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej...

Er der en herinde som kan give mig et eksempel på en omkostningsfunktion, samt forklare mig hvordan opbygningen af funktionen er sket?!

Da jeg ikke ved hvad/hvordan det er el. laves?!

Takker på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. januar 2015 af Stats

Y = V(x) + F

Hvor Y er de totale omkostninger

V(x) er variable omkostninger

F er de faste omkostninger

De variable omkostninger V(x) afhænger da forhold som Kapital, arbejdskraft, og produktionsfaktor.

Arbejdskraften er i sig selv en funktion, da en nystartet medarbejder ikke er lige så effektiv som en medarbejder der har været der i 20 år, mens der også kan være variationer af personer som har været der i lige mange år.

Kapital (penge) Giver lidt sig selv...

Produktionsfaktorer kunne være teknologiske forhold, osv.

Derudover har man også vedligeholdese og reperationer af maskiner. Service til medarbejderne. o.m.a

Det er næsten utænkeligt at man kan lave en funktion, der 100% fortæller om omkostningerne ved produktion.

Der kan også være at man producere flere vare, A og B. Men hvis nogen af dele som bruges i A også bliver brugt i vare B, så bliver det igen billigere...

Mange forhold at tage stilling til...

Y = c·La·Kb er Cobb Douglas produktionsfunktionen, som du eventuelt kan læse lidt om... (tror dog at det er for højt et niveau)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Hjælp med omkostningsfunktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.