Fysik

Tryk/gas

27. januar 2015 af khalidamar (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hey er der nogle der kan give mig hints til disse to opgaver:

1)

A driver inflates her tires at sea leve to the recommended pressure 180 KPa. She then drives up to a mountain peak where the atmospheric pressure is 10 percent below that at sea level. Assuming the air in the tires has not changed its absolute pressure, what will her tire gauge read when she checks the tires at the peak?

Er resultatet bare de 10 % mindre af 180 KPa?

2) A cylinder contains 0,02m3 of oxygen at a temperature of 25oC and a pressure of 15 atm.
a) what volume does this gas occupy at 25oC and a pressure of 1 atm?
Jeg tænker man kan bruge p1V1= P2V2 ? eller tager jeg fejl?

b) A man is breathing pure oxygen through a face mast at a rate of 0,008 m3 min-1 at atmospheric pressure. How long will the cylinder of gas last?
Her har jeg desværre ingen bud :S

Håber nogle kan hjælpe og tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. januar 2015 af mathon

Følg op på tankegangen i 2).


Svar #2
27. januar 2015 af khalidamar (Slettet)

Så 2) a) er rigtig ?


Svar #3
27. januar 2015 af khalidamar (Slettet)

Eller tænker du at når jeg regne volumen ud ved 1 atmosfærisk tryk at jeg så kan løse b) ?


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. januar 2015 af mathon

2)
         b)
                    \small t=\frac{0,300\; m^3}{0,008\; \frac{m^3}{min}}=37,5\; min
 


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. januar 2015 af mathon

Dit forslag til 1) forudsætter, at dækvoluminet ændres under kørsel til bjergtoppen, hvilket gode dæk sædvanligvis ikke gør.


Svar #6
27. januar 2015 af khalidamar (Slettet)

Dvs. at trykket faktisk ikke ændrer sig ?


Svar #7
27. januar 2015 af khalidamar (Slettet)

Et sidste spørgsmål som jeg faktisk har okay styr på. Vil lige sikre mig at jeg har gjort det rigtigt:

1) The alveoli of the lungs are small air sacs about 10-4 m in radius. The membrane walls of the sacs that seperate the air space from the blood cappilaries are about 0.25 * 10-4 m thick. The capillaries themselves have a radius of about 5 * 10-6 m.

a) Assuming that O2 diffuses through the wall and blood as it does through water, what average time is required for O2 to diffuse from the center pf an alveolus to the center of a capillary?

Jeg bruger formlen: t = x2rms / 2D

Er i tvivl om jeg kun skal bruge formlen hvor jeg indsætte tykkelsen af væggen eller om jeg skal beregne "t" for alle tre afstande også derefter ligge dem sammen.


Skriv et svar til: Tryk/gas

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.