Fysik

Lysets Bølgelængde

27. januar 2015 af SashaStub (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg sidder og kan hverken regne gitterkonstant, afbøjningsvinkel eller selve bølgelængden ud i min rapport til på fredag i denne uge.

Jeg kender til disse formler:

\lambda =\frac{d\cdot \sin^{-1}(v)}{n}

(hvor \lambda er bølgelængden, ved i dette tilfælde ikke hvad v er eller hvad det står for, og n er orden).

\tan(A)=\frac{a}{b}  fx: V_{1}=\tan^{-1}\left ( \frac{S_{1}}{S} \right )

S1 er i dette tilfælde 12,9 cm.

Og så formlen for gitterkonstanten(dette er hvad min lære viste mig):
d=\frac{1}{antal spalter/mm}

Antal spalter/mm er 300 i dette tilfælde.

Jeg sidder med tal som 0,0033 som min gitterkonstant, og det kan vel ikke være rigtigt??

En eller anden hjælp mig(forstår virkelig intet)!


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. januar 2015 af peter lind

De 0,0033 er ikke rigtig. Det rigtige er 0,00333... mm


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. januar 2015 af mathon

\small d=\frac{1}{300}\; mm=\frac{1}{300}\cdot 10^6\; nm=3333,33 \; nm

.

                 \small \small \lambda =\frac{d\cdot \sin(\theta _n)}{n}=\frac{d}{n}\cdot \frac{x_n}{\sqrt{L^2+{x_{n}}^{2}}}      når \small L er afstanden fra gitter til til spektrumskærm.


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. januar 2015 af mathon

og xn er afstanden fra centralpletten til midten af den ene sides spektrum af n'te orden.


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. januar 2015 af mathon

V_{1}=\tan^{-1}\left ( \frac{S_{1}}{S} \right )   tyder på at I kalder afstanden fra gitter til skærm for S
formlen bliver så

    \small \lambda =\frac{d\cdot \sin(\theta _1)}{1}=\left (3333,33\; nm \right )\cdot \frac{S_1}{\sqrt{S^2+{S_{1}}^{2}}}=\left (3333,33\; nm \right )\cdot \frac{0,129\; m}{\sqrt{S^2+{\left (0,129\; m \right )}^{2}}}

\small S har du ikke oplyst.


Svar #5
27. januar 2015 af SashaStub (Slettet)

#2

\small d=\frac{1}{300}\; mm=\frac{1}{300}\cdot 10^6\; nm=3333,33 \; nm

.

                 \small \small \lambda =\frac{d\cdot \sin(\theta _n)}{n}=\frac{d}{n}\cdot \frac{x_n}{\sqrt{L^2+{x_{n}}^{2}}}      når \small L er afstanden fra gitter til til spektrumskærm.


Jeg forstår og genkender ikke nogen af de variable og værdier du gøre brug af, jeg har kun lært formlerne jeg har nævnt.Og hvorfor er gitterkonstanten i nm? Jeg troed kun bølgelængden skulle være i nm? (beklager men jeg forstår intet fysik)


Brugbart svar (0)

Svar #6
31. januar 2015 af mathon

#5
      Du kan da udtrykke gitterkonstanten d i hvilken som helst længdeenhed.
      Her er det praktisk at udtrykke den i nm i formlen:

                                 \small \lambda =\left (3333,33\; nm \right )\cdot \frac{0,129\; m}{\sqrt{S^2+{\left (0,129\; m \right )}^{2}}}

     hvor

                                  \frac{0,129\; m}{\sqrt{S^2+{\left (0,129\; m \right )}^{2}}}      er ubenævnt
                        


Skriv et svar til: Lysets Bølgelængde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.