Kemi

Carbonsyres opløselighed i vand

31. januar 2015 af Kasandrajuliet (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej :) Jeg skal skrive en raport på baggrund at et ekspriment vi har lavet, hvor havde carbonsyre som den divalente syre, og den titrerede vi med natriumhydoxid .... Vi fik selvfølgelig to ækvivalenspunkter. Men jeg har lidt svært ved at forstå, hvordan reaktionenskemaet ser ud mellem før, efter og i ækvivalenspunktet.

For jeg skal nemlig samlenlinge pks-værdieren... Men er det pks-værdien for carbonsyren hele vejen igennem eller pas??  

ER der nogen som kan hjælp??


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. januar 2015 af Heptan

Carbonsyre har to pKs-værdier, og de kan hver især aflæses halvvejs til ækvivalenspunktet (pKs1: mellemstart til 2. ækv.) (pKs2: mellem1. ækv til slut)


Svar #2
31. januar 2015 af Kasandrajuliet (Slettet)

Ja, når jeg så skal finde de teoretiske i databogen så står der

pks(H2CO3+CO2)=6,37

pks(H2CO3)=3,76

Er det så de værdier jeg skal bruge til at sammen ligne med ?


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. januar 2015 af Heptan

Du skal kun bruge én af de pKs-værdier du har skrevet - måske har din lærer skrevet hvilken du skal bruge, ellers vil jeg anbefale den første.

Nummer to pKs-værdi du skal bruge er for HCO3-/CO32- parret.


Svar #4
31. januar 2015 af Kasandrajuliet (Slettet)

Når du skriver parret, mener du så lagt sammen ? eller hvordan skal det forstås?


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. januar 2015 af Heptan

#4

Korresponderende syre/base-par.

De har tilsammen én pKs-værdi, og du kan finde den under HCO3-.

Grunden til jeg skriver at det er for HCO3-/CO32- parret er, at HCO3- også er en base i H2CO3/HCO3- parret.


Svar #6
01. februar 2015 af Kasandrajuliet (Slettet)

Okay. ja nu er jeg med, tak  


Skriv et svar til: Carbonsyres opløselighed i vand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.