Geografi

dugpunkt , temperatur , absolutte fugtighed.

12. februar 2015 af misslovelyy (Slettet) - Niveau: C-niveau

1. En luftmasses temperatur er 20 grader celcius og den relative luftfugtighed er på 70%

- Hvordan kan jeg beregne det absolute luftfugtighed?

2. Luften blæser ind mod en bjergkæde og stiger op langs bjergsiden og afkøles tørdiabatisk med 1 .gr. celcius pr.  100 m opstigning.

 - Hvordan kan jeg bergen i hvilket højde dugpunktet opnås?, og hvad temperaturen her ville være?


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. februar 2015 af Soeffi

Du har brug for en dugpunktskurve.


Svar #2
12. februar 2015 af misslovelyy (Slettet)

det har jeg . den ligger på 18 , for 20 grader.

har beregnet den absolutte fugtighed til at være 12,6  , men kan ikke finde ud af spg. 2


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. februar 2015 af Soeffi

#2

det har jeg . den ligger på 18 , for 20 grader.

har beregnet den absolutte fugtighed til at være 12,6  , men kan ikke finde ud af spg. 2

Du skal finde dugpunktet for den givne absolutte luftfugtighed. Dernæst skal se, hvor meget det ligger under den aktuelle temperatur og gange temperaturforskellen i celsius med 100 meter for at finde højden.


Svar #4
12. februar 2015 af misslovelyy (Slettet)

Hvordan finder jeg så dugpunktet for den givne absolutte luftfugtighed  - skal der også bruges en tabelkurve der?


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. februar 2015 af Soeffi

Prøv at se https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1572041. Du burde have en kurve, der ligner.


Skriv et svar til: dugpunkt , temperatur , absolutte fugtighed.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.