Matematik

Stigningsregn - hjælp til at regne det ud.

11. februar 2015 af Lenabaa (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hejsa, jeg sidder med noget naturgeografi - hvor jeg skal regne noget forskelligt ud. Spg. lyder således - 

a) I hvilken højde nås dugpunktet? 
b) Hvad er temp. af luften ved bjergets top? 
c) hvad er temp. når luften når havet på vest siden? 

Jeg ved at: 
Der er 25 grader i en højde af 400 m 
Den relative luftfugtigthed ligger på 65% 
Jeg har også fundet ud af at ved 400 m, ligger den akutelle luftfugtighed på 14,95 

Jeg ved man skal bruge grafen som er vedhæftet, men kan ikke finde ud af at regne det (mangler en formel) 

 


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. februar 2015 af Soeffi

Prøv at komme med hele spørgsmålet. Jeg går ud fra, at stigningsregn betyder, at du har en mængde luft med en bestemt luftfugtighed, der stiger til vejrs samtidig med, at det afkøles. Du er nød til at kende afkølingen pr. 100 meter stigning. Det forudsættes sikkert, at vanddampen afgives på vej over bjerget, og at luften dermed opvarmes hurtigere på vej ned (føn-effekt).


Svar #2
11. februar 2015 af Lenabaa (Slettet)

En luftmasse befinder sig i bjergene. Dens temperatur er 25 % og den befinder sig 400 meter over havets overflade. Den relative luftfugtighed er på 65 % 

a) hvad er den aktielle luftfugtighed ved foden af bjerget på den østlige side? det fandt jeg ud af var 14,95 

Dernæst lyder spg. på Luftmassen bevæger sig nu hen over Andesbjergene fra øst til vest 
b) I hvilken højde nå dugpunktet? 
c) Hvad er temp. af luften ved bjergets top? 
d) Hvad er temp. når luften når ned til havet på vest siden af bjerget?
e) Hvad er den aktuelle luftfugtighed her? 

 


Svar #3
11. februar 2015 af Lenabaa (Slettet)

Ja, her er en anden figur 


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. februar 2015 af Soeffi

(Angående at indsætte billeder: højreklik på billedet, du har oploaded og vælg: kopier billedets webadresse. Denne adresse indsættes i billed-editoren. Sæt markøren i feltet "bredde" og vælg en bredde mindre end 630 pixel)


Svar #5
11. februar 2015 af Lenabaa (Slettet)

Ja, men jeg forstå stadigt ikke hvordan jeg finder fx dugpunktet 
 

Ved at jeg på grafen får ud til den aktuelle luftfugtighed, som jeg fandt i sidste opgave altså 14,95 
Derefter finder jeg ud af temp. som er 16 grader. Ved dog ikke herfra hvad jeg skal gøre for at finde dugpunktet


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. februar 2015 af Soeffi

Du har luft, der indeholder 14,95 g/m3 og har en temperatur på 25 grader C. Den afkøles indtil man når dugpunktet, dvs. man bevæger sig vandret på grafen indtil man når kurven omkring 17 grader C. Dette svarer til en stignig på 800 m. Temperaturen falder derefter med en halv grad pr. 100 m til, man når toppen. Efter billedet at dømme er bjerget 3000m. Derefter stiger temperaturen 1 grad pr. 100 m.


Skriv et svar til: Stigningsregn - hjælp til at regne det ud.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.