Biologi

Tubuli og tubulus

01. marts 2015 af christineks94 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har et spørgsmål angående histologi og celler
tit støder jeg ind i orddet tubuli (fx. nyretubuli) og tubulus, men jeg synes ikke keg kan finde en klargjort forklaring på hvad det er. Jeg ved at fx. tubulus-lumen er det lys der ses i forbindelse med i hulrum i mikroskopi. Håber der er nogen derude der kan klargøre det :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. marts 2015 af Dulugtergrimt

Tubuli (flertal af tubulus) er et rørsystem i nyrerne, hvor den fra-filtrerede urin gennemgår reabsorption af visse stoffer (eksempelvis proteiner, glucose, natrium og vand) og sekretion af andre stoffer (eksempelvis sker der sekretion af H+ og kalium). Tubuli índdeles i forskellige afsnit, der alle har forskellig funktion.

http://www.infokid.org.uk/sites/default/files/images/Nephron-with-glomerulus-and-tubule.png

Den figur illustrerer det meget fint. Filtrationen sker i glomerulus, der er en garnnøgle-agtig struktur af kapillærer. Det frafiltrerede urin (som har et navn jeg ikke kan huske...) ryger ud i bowmans kapsel og herfra videre gennem proksimale tubuli, henles slynge, distale tubuli og ender til sidst ud i samlerørerne. Fra samlerørerne løber urinen ud i nyrebækkenet og derfra videre gennem urinlederen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. marts 2015 af Casabon

Ganske simpelt betyder tubulus "rør". Som #1 skriver er tubuli flertal. Det er derfor du så ofte støder på det i forskellige sammenhænge. Lumen er det indvendige af røret. 


Skriv et svar til: Tubuli og tubulus

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.