Fysik

Luftmodstand

23. marts 2015 af Zall - Niveau: A-niveau

En cyklist holder en konstant hastighed på 8,33 m/s, selv om det blæser en jævn vind = 6 m/s

Hvor mange procent større kraft skal han levere, når han har modvind, end når han har medvind?

Jeg forstår ikke helt hvad jeg skal gøre - jeg kender jo ikke cyklistens trvæsnitareal samtidig med at der modvind/medvind.


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. marts 2015 af Jerslev

#0: Du skal beregne et forhold mellem de to tilfælde. Tværsnitsarealet går ud af beregningen (det samme gør formfaktor og andre fællesfaktorer).

- - -

mvh

Jerslev


Svar #2
23. marts 2015 af Zall

Jamen hvad gør jeg når der er medvind, hvad bliver hastigheden så? :D


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. marts 2015 af Jerslev

Hvor hurtigt bevæger vinden sig i forhold til cyklisten?
- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. marts 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Jeg er enig i din problematik, for cyklisten bevæger sig med 30km/t i forhold til jord, og hermed med en hastighed på 51,6km/t  hhv. 8,4km/t i forhold til luften ved modvind/medvind.

Man må vide, om luftmodstanden er proportional med lufthastigheden, v , (laminar strømning), eller er proportional med  v2 (turbulent strømning). Dette afhænger af tværsnitsareal/formfaktor ved Reynolds number.

Det skal såmænd nok passe, at når lufthastigheden er 8,4km/t, er strømningen laminar, og når lufthastigheden er 51,6km/t er strømningen turbulent.


Skriv et svar til: Luftmodstand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.