Studievejledning

Dumpe STX?

29. marts 2015 af hjælperen5000 (Slettet)

Jeg står nu i den situation at jeg muligvis kan få 00 i skr. Mat B. 
Jeg får 4 i mundtlig, men er stadig nervøs.

Hvad vil det få af konsekvenser? Mit snit er ganske fint og jeg er i midten af 2.G og får okay karakter, men et 00 i skriftlig mat, vil jeg ikke kunne komme ind på vidergående uddannelse? Og hvad er de generelle følgere af dette?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. marts 2015 af MaibritG

Når man taler om at dumpe et fag, skal det samlede gennemsnit (eksamens + årskarakter + skriftlig + mundtlig karaktere) være under 2.0.

vil jeg ikke kunne komme ind på vidergående uddannelse?

Du kan sagtens komme ind på en videregående uddannelse såfremt at matematik B (hvis det ikke er bestået) ikke er et specifikt adgangskrav. Derudover trækker et ikke-bestået fag naturligvis også ned i det samlede gennemsnit, så det kan også være en hemsko, hvis der er en bestemt adgangskvotient. 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
29. marts 2015 af hjælperen5000 (Slettet)

Hej Maibrit, tak for svar.

Jeg fik 4/4 i mat, men min lærer vil give vores næste karakter (afsluttende års) ud fra en terminsprøve, i denne fik jeg 00.
Så nu er jeg formegentlig på 4/00.

Er det fair, at en årskarakter (især når den er afsluttende) gives ud fra termins prøver? Har lærende ikke nogle retningslinjer de skal holde sig inden for?


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. marts 2015 af MaibritG

Er det fair, at en årskarakter (især når den er afsluttende) gives ud fra termins prøver? Har lærende ikke nogle retningslinjer de skal holde sig inden for?

Årskarakteren skal jo helst afspejle elevens samledefaglighed på det tidspunkt, årskarakteren gives, men det gør sig ikke altid gældende hos alle lærere/undervisere. Derfor kan terminsprøver være en nemmere vurderingsmulighed - især ved eventuelle klager over årskarakteren.

På den anden side, så siger en terminsprøve ikke nødvendigvis alt om ens faglighed. Eksempelvis kan måden terminsprøven udføres på (3-5 timers skriftlige prøver) ikke være ideel for alle læringstyper. Jeg er selv en af dem, der har en væsentlig lavere perfomance i skriftlige terminsprøver i matematik end ved projektorienterede matematikforløb a'la dén, der ofte anvendes til at give den skriftlige årskarakter i matematik B på HTX.

Opsummerende kan man derfor sige, at retningslinjerne er baseret på en subjektiv vurdering af elevens faglighed, og metoderne til at vurdere dette afhænger af den enkelte lærer/underviser.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #4
29. marts 2015 af hjælperen5000 (Slettet)

Mange tak for svar Maibrit, jeg må prøve at kontakte min lærer!

Skriv et svar til: Dumpe STX?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.