Studievejledning

Chancerne for at blive læge?

28. maj 2015 af Henry1505 (Slettet)

Kære Studieportalen

Jeg har altid gerne ville være læge og hele ideen om at blive udsendt som "læge uden grænser" har altid fascineret mig. Matematik har dog aldrig været min stærke side, så jeg har altid tænkt, at jeg blot ville have det på B-niveau, og derefter læse det op på A-niveau efter gymnasiet  (forresten går jeg på nuværende tidspunkt i 2.g). I dag har jeg så været til eksamen skriftligt, efter at have læst op grundigt, så jeg nærmest frem til endelig at skulle fyre den af, og vise hvad jeg duede til. Det gik også rigtig godt indtil det utænkelig skete, mit Ti - nspire (matematik program) afsluttede da jeg skulle til at printe. 10 minutter inden eksamen var ovre, sad jeg derfor kun med 2 færdige opgaver, resten var slettet. Jeg formåede dog hurtigt, at få lavet 2 opagaver mere, eftersom jeg allerede kendte til svarene fra før. 

Det er klart, at uheldet der skete i dag har gjort mig utrolig urolig og ikke mindst bitter. I de andre fag får jeg forholdsvis gode karakter (aldrig under 7), og jeg bestræber mig altid på at klare det godt, hvad end det tager. Med hvad hvis jeg ender med et 4-tal eller 02? Hvad er mine chancerne for at komme ind på medicinstudiet? Er der nogen med erfaring, eller bare nogen som kender til det? Eftersom jeg stadig skal læse nogle fag op, gør det mig intet at komme ind på kvote 2. Jeg har også hørt, at man kan tage noget frivilligt arbejde, og dermed forbedre sine chancer, hvilket jeg med glæde vil gøre i fremtiden, hvis det betyder det kan forbedre mine chancer.

Håber I kan hjælpe mig med et svar 

Med venlig hilsen

Henry


Brugbart svar (2)

Svar #1
28. maj 2015 af OnceUponATime

Hej Henry

Som bekendt kræver medicinstudiet et meget højt adgangskvotient. Det heler tyder desuden på, at gennemsnittet vil stige de næste år. Jeg er meget ked af, at næsten alle dine opgaver blev slettet, lige før du skulle printe ud. Dette betyder naturligvis, at du har mistet en masse point, siden du kun fik regnet 4 opgaver. Jeg formoder opgaverne uden hjælpemidler er regnet? Du kan estimere den karakter du får, vha. følgende information du kan finde, hvis du følger dette link:

http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/Laaste%20mapper/PDF09/Fagene/090918_standardomregningsskaler_helhedsintryk_hf_hfe_stx.pdf

For at sikre dig adgang til medicin gennem kvote 1, har du faktisk ikke råd til særlig mange 7-taller, og især ikke karakterer under dette. Men det er ikke verdens undergang, hvis ikke du får karaktererne til at komme ind gennem kvote 1, for som du nævner, er der mange andre muligheder.

I Aalborg kigger de på gennemsnittet af de specifikke fag. Hvis du har nogle karakterer såsom 7 eller mindre i de adgangsgivende fag, så kan du tage fagene om på VUC, og få nogle højere karakterer. Dit gennemsnit bliver ikke forbedret, men når du søger kvote 2 på Aalborg, vil de kigge på det forbedrede gennemsnit af adgangsfagene. Dvs. du øger herved din chance.

herudover kunne de forsøge dig med MCQ-testene på hhv Odense og Århus, og ellers kan du rejse ud til udlandet, såsom nogle Afrikanske lande (Zanzibar) der giver mulighed for, at man får noget erfaringsarbejde, så man kan forbedre sine chancer i kvote 2 i København og Aalborg. Det koster mange penge, men det er vel det værd, hvis man virkelig brænder for det.

Du har dog stadigvæk en masse fag du skal have afsluttet i 3.g, som VIRKELIG kan ændre dit snit. Hvis du udelukkende tjener 10'er og 12'er næste år, kan du være forsikret om en adgang til medicinstudiet gennem kvote 1. Held og lykke med det hele! :)

Ps. Til en anden gang, så gem tilsvarende dokumentet på et USB stick. Word gemmer automaisk hvert. 2. minut.


Svar #2
31. maj 2015 af Henry1505 (Slettet)

Mange tak for dit svar! Jeg er mere rolig nu! 


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. maj 2015 af Studscientpol (Slettet)

#0

Det er på B niveau, og tæller kun 0,75, så det er stærkt begrænset det betyder. Måske rykker det 0,1 procentpoint men heller ikke mere, men iogmed at du har besvaret på 10 opgaver, så kan du nok få et 4 tal hjem. 


Skriv et svar til: Chancerne for at blive læge?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.