Studievejledning

Vejledning

26. juni 2015 af cocochanel555

Hej alle

Jeg har en drøm om at læse medicin efter gymnasiet, men er ikke sikker på at få et højt gennemsnit....

Jeg tænker derfor på at læse farmaci det første år og derefter til medicin.

Nogen der ved om dette kan lade sig gøre???

Tak på forhånd :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. juni 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

det kan nok ikke lade sig gøre. Hvis du ønsker at skifte, så skal der dels være ledig plads på medicin, du skal stadig opfylde adgangskravene og du skal få merit for det som du ikke har taget indtil du skifter.

Det gode råd hvis du virkelig vil læse medicin: Få nogle højere karaktere. Det næstbedste gode råd: Undersøg mulighederne for at kvalificere dig gennem kvote 2; hvert universitet, sine regler. Et år eller to på et farmacistudie tæller selvfølgelig lidt i kvote 2, men der er andre der har hele uddannelser, så det er lidt op ad bakke...

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. juni 2015 af Stats

Hvis du vil gøre det efter plan B.

Hvis 1. år er identisk med 1. år på medicinstudiet, så kan det lade sig gøre, at du bliver forflyttet.
At blive forflyttet kræver, at også at der er ledig plads på studiet...
Når du først er kommet ind på en bachelor uddannelse og vælger at blive forflyttet, så kigger du kun på de karaktere du har fået på den nuværende bachelor uddannelse og på ingen måder, de karaktere du har fået på gymnasiet.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. juni 2015 af Dulugtergrimt

Der er lukket for de forskellige omveje. Grunden er ganske enkelt, at der er udregnet, hvor mange læger der skal bruges i de næste år, og optaget følger dette. Det er ligeledes beregnet ca. hvor mange, der forventes at droppe ud, og de tages også med i antallet af optagne.

Aalborg havde på et tidspunkt en idé om at lukke folk fra medIS ind på medicin løbende, hvilket blev stoppet.

Der er derfor ingen "smutveje" længere ind på medicinstudiet. Hvis der var, så ville disse studier også blive massivt ansøgt.


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. juni 2015 af PSXL

Man kan ikke blive overflyttet fra farmaci til medicin. Så skulle det hellere være klinisk biomekanik, da bacheloren næsten er identisk, men den omvej er også lukket for et par år siden.

#3 Overflytning fra medIS til medicin Aalborg eksisterer stadig. Chancerne er bare uendeligt små, og de taler om at lukke den smutvej, da folk søger ind på medIS kun pga. det. Det er derfor ikke en god smutvej.

#0 Hvis du ønsker at læse medicin, skal du virkelig give det en skalle i gymnasiet. Jeg ved, at jeg som så mange andre i kvote to, ville kunne ønske at tage gymnasiet om, da det er lettere end kvote to. Kvote to er ikke nemt og der er ingen garantier. Jeg kender én, som på sit fjerde år stadig ikke er kommet ind på medicin. Han afventer svar d. 30. juli og er på venteliste, igen i år, til en plads på SDU gennem deres MCQ, som i øvrigt heller ikke er en leg.


Skriv et svar til: Vejledning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.