Biologi

Tarmepithelceller

11. august 2015 af Arccossintan (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

Det fremgår lidt uklart i min biotekbog, hvad tarmeptihelceller er. Er det disse, der udgør tynd- og tyktarmenes vægge, dvs. adskiller tarmlumen og tarmkapillærer? I så fald, er det så i disse at kondensationen af glycerol og fedtsyrer foregår, efter de er blevet hydrolyseret i tyndtarmen, eller er det først i blodet? Er der ikke natrium-kaliumpumper imellem tarmlumen og tarmepithelceller?

Mvh. Emil


Svar #1
11. august 2015 af Arccossintan (Slettet)

Ydermere vil jeg gerne vide om transportproteinerne SLC5A1 og SLC5A2 befinder sig i alle menneskeceller, og mere bredt også dyreceller, og evt. hvordan fordelingen af disse to cotransportere vs. unitransportere af natrium og glukose er?


Brugbart svar (1)

Svar #2
11. august 2015 af Hippocrates (Slettet)

Hej

Det fremgår lidt uklart i min biotekbog, hvad tarmeptihelceller er. Er det disse, der udgør tynd- og tyktarmenes vægge, dvs. adskiller tarmlumen og tarmkapillærer?

Det er korrekt, at tarmepithelet udgør celletlaget nærmest lumen i tarmvæggen. Epitheltet består af absorptive celler(enterocytter), bægerceller, Paneth-celler, entero-endokrine celler og M-celler(microfold). Forekomsten i tynd- og tyktarmen er dog ikke ens. Derudover forekommer der selvfølgelig også stamceller begge steder. Ja man kan godt sige, at disse celler(absorptive) udgør bindeleddet mellem lumen og kapillærer.


I så fald, er det så i disse at kondensationen af glycerol og fedtsyrer foregår, efter de er blevet hydrolyseret i tyndtarmen, eller er det først i blodet?

Fedtsyrer, monoacylglyceroler og fedtsyrer optages i enterocytten. Der kan laves triacylglyceroler på 2 måder: 1) De lange fedtsyrer og monoacylglyceroler sendes til ru endoplasmatisk retikulum, hvor de kobles til triacylglyceroler. 2) Fedtsyrerne kobles med glycerol-3-fosfat, hvilken dannes i enterocytterne.

Det er vigtigt, at glycerol optaget fra kosten ikke kan bruges til syntese af triacylglyceroler, fordi enterocytterne ikke endeholder glycerolkinasen, der omdanner glycerol til glycerol-3-fosfat.


Er der ikke natrium-kaliumpumper imellem tarmlumen og tarmepithelceller?

Dette er jeg ikke bekendt med. Hvorfor tænker du, at der skal være det, er det i forbindelse med væsketransport? Det er i hvert fald Na/K-ATPaser basolateralt.


Ydermere vil jeg gerne vide om transportproteinerne SLC5A1 og SLC5A2 befinder sig i alle menneskeceller, og mere bredt også dyreceller, 

Må indrømme, at jeg kommer lidt til kort her. De 2 transportere, du nævner, må svare til hhv. SGLT1 og -2. SGLT1 har jeg kun hørt om i nyrens proksimale tubulus(S3) og i tyndtarmen. SGLT-2 har jeg kun hørt om i nyrens proksimale tubulus(S1). Mht. dyreceller har jeg ingen anelse.


og evt. hvordan fordelingen af disse to cotransportere vs. unitransportere af natrium og glukose er?

Hvis du vil sammenholde antallet af SGLT1 og -2 ift. antallet af uniportere i nyren og tyndtarmen, må jeg melde pas.


 

Vh.


Skriv et svar til: Tarmepithelceller

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.