Kemi

Reaktionsorden

16. november 2015 af forever21 - Niveau: B-niveau
Hej kære brugere på studieportalen.

Nu har jeg søgt og ledt i bøger og på nettet efter hvad begrebet reaktionsorden dækker over og har fundet diverse forvirrende forklaringer og illustreringer, hvor jeg i virkeligheden først og fremmest blot har brug for at vide hvad det egentlig er. Jeg er nemlig pt i gang med en aflevering, der er bygget på reaktionsordener. Så mit spørgsmål til jer er: Hvad er en reaktionsorden, hvis man skal skære det ud i pap?

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. november 2015 af Hejsa132

Hejsa

Så vidt jeg kan huske er reaktionsorden er et begreb inden for kemiske reaktionshastigheder. Ordenen er den værdi som afgør om reaktionshastigheden stiger/falder lineært, eksponentielt osv. Ordenen er derfor eksponentens værdi i et hastighedsudtryk. 

Fx
V = k * [A]x * [B]y

Hvis x havde værdien 1, vil det være 1. orden med hensyn til [A]. Havde x værdien 2, ville det være 2. orden med hensyn til [A] osv.

Håber det hjælper :)


Svar #2
16. november 2015 af forever21

Tusind tak for hjælpen! Det var lige dét jeg havde brug for ;-)

Brugbart svar (0)

Svar #3
16. november 2015 af Naaaanai (Slettet)

ved I hvordan man kan bestemme reaktionsorden eksperimentelt? jeg er nemlig i gang med et eksperiment og jeg ved ikke hvordan jeg bestemmer om reaktionen er af 1. orden eller anden orden. Ved I hvordan man ser det på grafen? Det er for forsøget Reaktionen mellem persulfationer og iodidioner


Svar #4
16. november 2015 af forever21

Så vidt jeg er indforstået med, skal man tegne tangenter til nogle punkter på grafen og bestemme reaktionshastigheden til de tidspunkter. Ud fra dette kan man ved at sammenligne med forskellige hastighedsudtryk finde reaktionsordenen.

Brugbart svar (0)

Svar #5
16. november 2015 af Soeffi


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. november 2015 af Naaaanai (Slettet)

Jeg tror at man kan bestemme det ved hjælp af forskriften. Jeg håber du vil hjælpe mig. Jeg har vedhæftet forsøget for oven 

Vedhæftet fil:forsøg.doc

Skriv et svar til: Reaktionsorden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.