Kemi

Reaktionsorden

10. november 2015 af lhp17 - Niveau: A-niveau

Hej Studieportalen

Jeg skal skrive en opgave i reaktionskinetik. Her slog det mig hvad betyder reaktionsorden, og hvad fortæller det om en reaktion? Jeg er godt med på hvordan man beregner reaktionsorden, men min lærebog kommer ikke rigtig med nogen forklaring på begrebet reaktionsorden.

Håber på at nogle kan hjælpe mig.

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. november 2015 af Heptan

For en elementarreaktion A + B → C er det vel intuitivt at hastigheden hvormed C dannes afhænger af både A og B. Kun når A og B kolliderer kan C dannes, og reaktionshastigheden afhænger både af koncentrationen af A og B. Vi skriver, at v = k·[A]·[B]. Hvis koncentrationen af A bliver mindre bliver reaktionshastigheden v mindre etc.

Hvis C dannes på en anden måde, afhænger reaktionshastigheden af det relevante trin. Det langsomste trin afgør reaktionshastigheden, og det kan være at reaktionen A + A → I er langsom (hvor I er et mellemprodukt). I så fald vil reaktionshastigheden afhænge af A to gange, og vi skriver v = k[A]2, dvs. reaktionen er af anden orden mht. A (og nulte orden mht. B).


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. november 2015 af Naaaanai (Slettet)

Hej Heptan, ved du hvordan man kan bestemme reaktionsorden for et forsøg som dette jeg har vedhæftet? 

Vedhæftet fil:forsøg.doc

Skriv et svar til: Reaktionsorden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.