Historie

Hvordan ville det være hvis Danmark var i krig?

25. november 2015 af sophiaemily (Slettet) - Niveau: 8. klasse
Hej

Jeg har fået en opgave med nogen spørgsmål omkring hvordan det ville være hvis Danmark var i krig, men jeg har meget svært ved at svare, da jeg ikke helt kan sætte mig ind i situationen.

Her er de tre spørgsmål.

1. I de sidste 10-20 år har et begrænset antal danske soldater deltaget i krige langt fra Danmark og Europa: i Irak, Afghanistan og Libyen. Giv eksempler på, hvad der kunne ske, hvis danske soldater skulle i direkte krig mod en eller flere andre stater?

2. Der har ikke været krige i Vesteuropa siden 2. Verdenskrig (1939-45). Vil det være usandsynligt, at der igen udbrød krig i Vesteuropa? Begrund.

3. Forestil jer, at en fremmed stats hær angreb Danmark. Drøft, hvilken indsats befolkningen og militæret skulle gøre, fx om man skulle være villig til at ofre sit liv i kampen mod angriberne?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.
Tak på forhånd
Sophia






Brugbart svar (0)

Svar #1
25. november 2015 af SuneChr

Ad 3
Det står indskrevet i Danmarks Riges Grundlov
Kapitel VIII Paragraf 81:
Enhver våbenfør mand er forpligtet til med sin person at bidrage til fædrelandets forsvar
efter de nærmere bestemmelser, som loven foreskriver.


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. november 2015 af Stræbende

Disse spørgsmål er meget abstrakte. Spørgsmålene kan du sagtens svare på???

Hvad er der svært ved at forstå ved første spørgsmål? Altså hvad kunne ske hvis DANSKE SOLDATER skulle i krig mod et andet land? Hvad tror du der vil ske med soldaterne?

Du kan skrive noget om at det kommer an på hvilket land man er i krig med. 

Jeg er lidt overrasket over du ikke kan svare på dem..


Skriv et svar til: Hvordan ville det være hvis Danmark var i krig?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.