Fysik

Hvorfor optræder lys i kvanter/fotoner?

05. januar 2016 af Sprogfjols - Niveau: B-niveau

Det spørgsmål skal jeg svare på i mit eksamensspørgsmål. Har beskevet hvad fotoner er og hvordan de opfører sig, men kan ikke lige forklare/forstå hvorfor lys optræder i fotoner? :) Føler lidt at spørgsmålet er lige som at spørge mig om hvofor en sten er en sted? Lys er bare fotoner i min verden. Hvordan skal jeg forklare hvorfor`?

Tak på forhånd :D


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. januar 2016 af peter lind

Det er der ingen, der kan forklare. Sådan har naturen vist sig at være


Svar #2
05. januar 2016 af Sprogfjols

Det er også det jeg vil mene. Men mit eksamensspørgmål lyder således: Du skal fortælle om, hvorfor lys optræder I kvanter (fotoner) og hvordan atomer optager og udsender fotoner.  

Hvordan skal jeg gribe spørgsmålet an når der som sagt inden der kan forklare det? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. januar 2016 af Capion1

Naturens fænomener beskrives i dén model som, for nuværende med en vis grad af sandsynlighed, synes at passe. Modellen er dynamisk og kan se anderledes ud i en anden tid.
På Newton's tid var, troede man dengang, hele verdensbilledet beskrevet tilfredsstillende, indtil slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet hvor det viste sig, at beskrivelsen ikke kunne holde.
  


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. januar 2016 af peter lind

Du skal nok fortælle om hvordan man fandt ud af at lys fandtes som fotoner, altså Planck, Einstein og Bohr. Det sidste fører så naturligt til den anden del af din opgave


Skriv et svar til: Hvorfor optræder lys i kvanter/fotoner?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.