Fysik

Hvad mener du om ozon problemet?

03. februar 2016 af Aman3484 (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Jeg er i gang med at lave en projektopgave omkring ozonlaget og har i den forbindelse brug for jeres holdning i forhold til hvad i mener verden kan gøre for at mindske forureningen.

- Kom med jeres egne holdninger.
- Og vær ærlige (Det er det jeg har brug for) 

 :)  Tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. februar 2016 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

du skal lige have styr på hvad du vil vide noget om. Overskriften siger ozon, mener du forureninge med ozon fra elektriske apparater eller mener du et tyndt ozonlag?

Dernæst; hvad kan du bruge holdninger til? Skal du skrive en tale for en politikker?

Til emnet: Forurening er ikke godt. Problemet løses, efter min mening, best ved at politikkerne nedsætter et ekspertudvalg. Dernæst skal politikkerne lytte til ekspertudvalgets anbefalinger, lovgive i overensstemmelse med anbefalingerne, ikke lave noget om efter egne politikker-meninger og endelig bevilge de nødvendig midler til gennemførsel af ekspertenes anbefalinger. Gentages hvert. 5 år.

Hilsen Lars


Brugbart svar (1)

Svar #2
03. februar 2016 af hesch (Slettet)

Dannelse af ozon er ikke forurening. Ozon dannes naturligt når luftens ilt udsættes for ultaviolet lys ( solens stråler ).  I atmosfærens øverste lag vil denne ozon danne et beskyttende filter mod netop utraviolet lys, og dette er et gode for verdens plante- og dyreliv. Uden dette filter "grilles" vi.

Ozonen nedbrydes af skadelige gasser, anvendt som drivmiddel i aerosoldåser, freon i køleanlæg, osv.  Det er disse skadelige gasser vi skal mindske udslippet/fremstillingen af, således at mængden af ozon øges og ikke nedbrydes.

Tiltag er allerede gjort til mindskelse af de skadelige nedbrydende gasser, men ofte druknes den saglige diskussion i fx det faktum, at når køer på marken går og prutter, undslipper de methan, der er èn af de nedbrydende gasser, men køer og for den sags skyld dinosaurer og mennesker har da altid gået og pruttet.

Skal jeg, som  #1, komme ind på politiske muligheder, mener jeg at et forslag om en "prutteafgift" på fødevarer som kål, hurtigt vil blive stemt igennem, med henblik på at øge midlerne i statskassen.

Samtidig kunne man indføre en "kondiløbsafgift", for kondiløbere må vel, alt andet lige, forurene atmosfæren med CO2 , mere end af "os andre".  Forbyd OL og Tour de France.  Så letter tågen.


Svar #3
03. februar 2016 af Aman3484 (Slettet)

Tusind tak for de spændene og brugbare forslag, samt den konstruktive kritik.


Skriv et svar til: Hvad mener du om ozon problemet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.