Kemi

Chromofore grupper

09. marts 2016 af EmmaTB - Niveau: B-niveau

Hejsa!

Jeg er ved at skrive en SRO-opagve om farvestoffer og herunder redegøre for chromofore grupper.

Ud fra hvad jeg har læst, fordtår jeg, at indsættelsen af en chromofore gruppe vil sænke excitationsenergien og derved rykke bølgelængdeintervallet fra UV-området til det synlige område - så langt så godt.

Mit spørgsmål er, hvorfor disse chromofore gruppe sænker excitationsenergien? Jeg kan forstå, det har noget med deres ledige elektronpar at gøre, men er det fordi, det ledige elektronpar deltager i elektronskyen omkring molekylet, eller befinder de sig i en energitilstand tættere på den exciterede tilstand eller hvordan?

Håber der sidder nogle kloge hoveder derude, som kan hjælpe :)) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. marts 2016 af Heptan

Det kommer lidt an på gruppen. Eksempler på chromofore grupper er grupper der forlænger et π-elektronsystem, dvs. konjugerede bindinger. Konjugerede bindinger kan absorbere lys, og jo længere det konjugerede system er, desto længere bølgelængde absorberes. Når der absorberes en foton exciteres en elektron til en højere energitilstand. Elektroner befinder sig i orbitaler, så en højere energitilstand svarer til en såkaldt antibindende molekylorbital der har højere energi end grundtilstandene. Der er lige så mange tomme antibindende orbitaler som der er fyldte bindende orbitaler.

Den højeste orbital der er fyldt med elektroner kaldes HOMO, og den laveste orbital der er tom kaldes LUMO. Når der absorberes en foton exciteres elektronen typisk fra HOMO til LUMO. Afstanden fra HOMO til LUMO svarer så til fotonenergien; jo længere systemet er, desto kortere afstand.


Skriv et svar til: Chromofore grupper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.