Religion

Religionsrapport til mandag! Hjælp søges! :-)

22. april 2016 af CamillaKJørgensen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle! 

Jeg står her i en virkelig akut situation, hvis jeg selv skal sige det, hvor jeg virkelig har brug for hjælp! 

Sagen er den, at jeg står og skal til at igang med en analyse af ritualer, hvor jeg her skal undersøge påskens og høstfesten ritualer inden for jødedommen. Jeg har en god model til overgangsritualer fra Arnold van Gennep, men problemet er, at påskens og høstfesten jo netop ikke benytter omdhandler overgangsritualer, som det gør i konfirmationen eller ved brylupper... Jeg ved slet ikke hvad jeg ellers skal benytte til analysen, for der findes ingen andre modeller til ritualer end denne, så vidt jeg kan se? 

Dog står der noget i min bog omkring ritualer, som kommunkikation og funktion, men det er mere modeller, som man derudfra kan se, om det er en personlige kontekst, den samfundsmæssige kontekst og den interne konkekst - ikke en decideret analyse. Så jeg ved virkelig ikke hvad jeg lige skal gøre ved det her... 

Min problemformulering hedder: Hvilke ritualer kommer til udtryk i de jødiske fester? 

Med ugangspunkt i påsken og høstfesten, som jeg har valgt... 

Jeg håber virkelig, at der en venlig sjæl derude, som kan og har lyst til at hjælpe mig :-) 

Ellers overvejer jeg helt at ændre til brylupper og konfirmationer, for måske dét vil gøre det lettere? 

Jeg takker mange gange på forhånd! :-) 

Mvh. Camilla. 


Skriv et svar til: Religionsrapport til mandag! Hjælp søges! :-)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.