Studievalg og videregående studie

Byplanlægger

23. april 2016 af Neda123 (Slettet)

Hej
Jeg håber virkelig, at der er nogen som kan hjælpe. 

Jeg er en pige som har uddannet sig til byplanlægger med kandidat i by, plan og proces. Jeg har i et års tid nu forsøgt at søge job uden så meget held, da jeg desværre ikke har arbejdserfaring. Jeg skriver nu for at høre, om man med denne uddannelse kan blive gymnasielære? Der står netop at man kan få arbejde inden for undervisningsområdet, men hvad indebærer det? Har i erfaring med denne uddannelse, og kan i evt fortælle mig hvilke veje jeg kan gå?

Mange hilsner
Neda


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. april 2016 af MaibritG

Måske, at du har en chance på HTX, men de er som regel interesseret i ingeniører, som kan undervise i to relevante fag (ofte matematik, kemi, fysik eller teknikfag inden for maskin-, kemi- eller bygningsområdet). Jeg tror især det bliver et problem, hvis du kommer fra RUC, da det jo er lidt et samsurium at alt muligt frem for noget specifikt.

Måske de mener undervisning på RUC i stedet for. Jeg har meget svært ved at se hvor, det ellers skulle være.

Tilføjelse:
Siden du har søgt i et år, må din A-kasse også snart påtænke sig at sende dig i et praktikforløb, så du kan få noget erhvervserfaring inden for noget, der minder om dit felt. Måske, at du skal overveje at gå i den retning i stedet for.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
25. april 2016 af Neda123 (Slettet)

Tusind tak for dit svar! Det var en stor hjælp. Jeg må prøve at se om jeg har en chance på HTX.

Brugbart svar (1)

Svar #3
25. april 2016 af MaibritG

Jeg tror i hvert fald, at du skal kunne forklare hvilke fag, du specifikt har undervisningskompetence i. Et godt råd er et finde HTXs fagenes fagbeskrivelser, hvor der blandt andet inddirete står hvilke kompetencer, man som underviser skal have rent fagligt.

Du skal også være obs på, at gymnasiejobbene bliver slået op i april, så det er nu, du skal søge 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #4
26. april 2016 af Neda123 (Slettet)

Okay tusind tak for hjælpen! Jeg må gøre et forsøg, ellers går jeg nok over til noget praktik som du foreslår.

Skriv et svar til: Byplanlægger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.