Dansk

Det moderne gennembrud - kvindeliv

29. april 2016 af Lerkhe (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej
Jeg er skal til at forberede mig til synopseprøven i dansk i 9. klasse

Jeg har trukket "det moderne gennembrud - kvindeliv", og jeg kunne rigtig godt tænke mig, at finde en tekst hvor kvinderne IKKE bare sidder og kigger ud af vinduet, men hvor der er nogle kvinder, som tager noget initiativ til oprør eller andet. Jeg ved godt, det ikke er så typisk for perioden, men der må da findes enten nogle noveller eller digte der omhandler dette emne. 

Er det noget I kan hjælpe mig med?
Mvh
Lærke


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. april 2016 af mathon

Sæt dig ind i Sædelighedsfejden.


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. april 2016 af 123434

Amalie Skrams "Constance Ring" handler om en ung kvinde, hvis mand er hende utro med tjenestepigen. Dette vil hun ikke acceptere om anmoder derfor præsten om skilsmisse


Brugbart svar (1)

Svar #3
29. april 2016 af mathon

Samfundets nuværende kvindesyn vil ubetinget give hustruen ret i sit krav - men vil nok tilskynde til en mægling.

Men Det moderne Gennembruds kvindesyn var endnu ganske anderledes i ægtemandens favør, da det i det patriarkalske samfund var almindeligt accepteret, at utilfredsstillede ægtemænd fulgte deres driftsliv og muntrede sig lidt til anden side, når det holdtes hemmeligt.


Skriv et svar til: Det moderne gennembrud - kvindeliv

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.