Engelsk

Omniscient or restricted narrator?

18. maj 2016 af lottebc1 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har en eksamensopgave for "Slipper Satin - by Alex La Guma", men jeg er meget i tvivl hvorvidt forfatteren er altvidende eller personbundet.

Novellen fortælles i tredje person, og jeg synes at han er personbundet, fordi som læser, er det kun hovedpersonens tanker og følelser vi får at vide - MEN nogle steder i teksten står der at kvinderne kigged på Myra der gik forbi, og at de følte vrede og en hemmelig glæde... Og et andet sted står der også hvad mændende følte. 

"And the needle-sharp eyes follows her all the way, suspicious, angry, and secretly happy too, that there was another victim for the altars of their gossiping."

.... "They were amused at the stupid malice of the womenfolk ... And they felt the stares of the women, too, and grinned at the girl to show that it was okay with them"

Så mit spørgsmål er: Er en altvidende (omniscient) fortæller en der kun ved følelser og tanker ved karakterene i novellen, ELLER gælder det også objektive karaktere der ikke rigtig er med i novellen? Disse kvinder og mænd står bare og kigger.


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. maj 2016 af Smut1

Der er tale om en alvidende fortæller, da denne netop har adgang til alle personernes perceptioner og tanker.


Svar #2
18. maj 2016 af lottebc1 (Slettet)

Tak :-)


Skriv et svar til: Omniscient or restricted narrator?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.